16° / 5° Poc tapat

REGLAMENT DEL CENTRE DE DIA ARTESA DE SEGRE

El present reglament s’ha redactat seguint els preceptes de la següent legislació aplicable: Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials; Decret 176/2000, de 15 de maig, de modificació del Decret 284/1996; Decret 182/2003, de 22 de juliol, de regulació dels serveis socials d’acolliment diürn de centres de dia per a gent gran; Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència; Llei 12/2007 de Serveis Socials de l’11 d’octubre.

El que no estigui contemplat en aquest Reglament serà aplicable les normatives vigents en la seva matèria.

Article 1. Denominació i titularitat


La denominació del servei és "Centre de dia per a la gent gran d'Artesa de Segre"; la titularitat del centre de serveis correspon a l’Ajuntament de Artesa de Segre.


Article 2. Dades registrals


El Centre de dia de Artesa de Segre és un servei de caràcter social i a tal efecte consta inscrit al Registre d’entitats, serveis i establiments socials de la Generalitat de Catalunya que es regula pel decret 205/2015, de 15 de setembre, del règim d'autorització administrativa i de comunicació prèvia dels serveis socials i del Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials, amb una capacitat de 10 places registrals i acreditat per rebrer PEV's.

Article 3. Objecte


El present Reglament té per objecte regular el funcionament intern i l’organització del Centre de dia d'Artesa de Segre.


Article 4. Ubicació


El centre de dia està ubicat al municipi d'Artesa de Segre, al carrer Escoles, 2 (avui carrer Escoles, 19).


Article 5. Àmbit d’aplicació


El present reglament és d’aplicació a tot el personal que presta els seus serveis al Centre de dia així com a les persones usuàries d’aquest i als seus representants legals o de fet.


Article 6. Característiques generals


6.1 El Centre de dia és un servei d’acolliment diürn i d’assistència integral a les activitats de
la vida diària per a persones grans amb dependència.

6.2 De conformitat amb l’article 2 del Decret 182/2003, de 22 de juliol, de regulació dels
serveis d’acolliment diürn de centres de dia per a gent gran, els objectius dels serveis
d’acolliment diürn per a les persones grans són els següents:

 Oferir un entorn adequat i adaptat a les necessitats d’atenció a les persones.

 Afavorir la recuperació i el manteniment del màxim grau d’autonomia personal i
social.

 Mantenir la persona en el seu entorn personal i familiar en les millors condicions.

 Proporcionar suport a les famílies en l’atenció a les persones grans dependents.

Metodologia de treball

Disposarà d'una metodologia de treball que asseguri una elevada qualitat de l'atenció i vetllarà per:

a. La multidisciplinar. Es garantirà la implicació de les diferents disciplines professionals.

b. Les activitats adreçades a la prevenció, detecció, tractament i contenció del deteriorament físic, psíquic i de la problemàtica social.

c. La realització de les activitats necessàries per mantenir el màxim nivell d'integració social de la persona usuària en el centre, en el seu entorn, en les relacions personals i familiars i en la relació amb la comunitat, afavorint la participació en les activitats del municipi fora de la residencia.

d. L'existència d'un programa d'activitats ocupacionals i de temps lliure a les que hi puguin assistir voluntàriament les persones usuàries, així com oferir-los la possibilitat de gaudir de les seves afeccions.

e. L'especial atenció a les condicions estructurals i procediments del centre que
permetin el màxim nivell de qualitat de vida, confort i estímul per al desenvolupament
personal.

6.3 L’horari del centre de dia serà:

L’horari del centre de dia serà: Durant tot l’any, de les 9:00 h del matí a les 17:00 h de dilluns a divendres; l'Ajuntament d'Artesa de Segre podrà establir ampliar el Centre de Dia al dissabtes, caps de setmana i/o dies festius, establint l'horari al respecte.

El Centre de Dia no tancarà per vacances d'estiu, de Setmana Santa o Nadal, només tancarà els dies festius, segons el calendari aprovarà anualment l’Ajuntament d'Artesa de Segre. Aquest horari es podrà modificar quan així ho requereixin les necessitats del servei.

Dins d’aquest horari s’oferirà el servei de dinar i berenar o esmorzar. No obstant això, les persones usuàries podran gaudir dels serveis complementaris que s’estableixin, prèvia sol·licitud d’aquests.

6.4 L’horari de visites queda establert en el mateix horari de visites però respectant els moments i els espais destinats als àpats i al descans. La persona visitant haurà de respectar, en benefici de la resta de persones usuàries, la dinàmica d’activitats així com les indicacions de la direcció en relació amb la durada i al lloc en el que s’ha de produir la visita.

Article 7.- Destinataris


Seran destinataris del Centre de Dia per a la gent gran (prioritàriament del municipi i major de 65 anys) que, tot desitjant romandre a les seves llars, es veuen afectades per un deteriorament físic, cognitiu o per una dificultat social que els minva la seva capacitat d’autonomia per a la realització d’activitats en la forma o dins els marges considerats normals per la seva edat i que necessiten suport o ajuda especialitzada per satisfer les seves necessitat i aconseguir el seu desenvolupament personal. Tal com estableix l’annex 2 del Decret 182/2003, de 22 de juliol, de regulació dels serveis d’acolliment diürn de centres de dia per a gent gran, el requisit d’edat que s’ha establert no s’exigirà quan el perfil de l’estat de necessitat de la persona sol·licitant faci necessari el servei a la vista dels informes mèdics i socials, i sempre que no existeixi un servei específic més adient.


Article 8.- Condicions d’admissió


Els requisits d’admissió seran els següents:

1. Que la persona usuària compleixi les condicions establertes a l’article 7.
2. Facilitar tota la documentació i dades que el centre exigeixi.
3. Que la persona usuària o el seu representant legal o de fet signi el contracte tipus d’assistència.

El Centre es reserva el dret d'admissió de persones amb antecedents psiquiàtrics, malalties infecto contagioses o persones que requereixin atenció mèdica continuada; en tot cas la decisió final de la no adminisió ha d'estar justificada amb el vist i plau de l'Ajuntament, el qual podrà requerir informes mèdics al respecte.


Article 9.- Procediment d’admissió


Les persones interessades o, en el seu cas, el representant legal o familiar que acreditin les condicions assenyalades a l’article anterior hauran de formalitzar la sol·licitud normalitzada d’admissió i facilitar quantes dades i documentació li siguin requerides.

Entre les dades i documentació hi figurarà:

 La manifestació de la lliure voluntat d’ingrés de la persona que hagi de ser beneficiària i, en cas que aquesta no pugui expressar-la, la demanda i motivació de l’ingrés per part del seu representant de fet o legal. En cas de no ser possible l’obtenció, en aquests dos supòsits, d’aquesta manifestació es procedirà segons estableix l’article 7.3 i 7.4 del Decret 176/2000, de 15 de maig, de modificació del Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials.

 Fotocòpia del DNI de la persona usuària i del seu representant.

 Fotocòpia de la targeta sanitària.

 Informe mèdic, efectuat dintre dels tres mesos anterior a la sol·licitud en el que ha de constar:

 Dades personals

 Malalties actives

 Al·lèrgies i contraindicacions.

 Mediació prescrita

 Règim dietètic.

 Atencions sanitàries o d’infermeria que necessita.

 Valoració de la disminució quan sigui procedent.

 Fotocòpia de la sol·licitud de la prestació del servei de la llei de dependència PIA.

 Còpia de la sentència de la incapacitat i dades referents al tutor legal.

 Designació de la persona o persones a la qual/les quals s’hauran de dirigir els representants del centre, en el cas de produir-se incidències durant l’estada de la persona usuària en el centre, igualment en el cas de produir-se impagaments de les tarifes estipulades.

 Declaració expressa de poder fer front a la quota del servei per mitjans propis i/o aliens , especificant els mecanismes de provisió.

 Qualsevol altre document que s’estimi necessari.


Article 10.- Comissió de seguiment i control


Les sol·licituds presentades seran valorades per una Comissió de seguiment i control integrada pels membres següents:

 2 representants de l’entitat que gestioni el centre de dia (director/a del centre (o qui delegui) i treballador/a social)

 Representants de l’Ajuntament: alcaldia, regidoria de benestar social i 1 regidor de cada partit polític que no estigui representat en l’alcaldia o en la regidoria de benestar social.

La Comissió de seguiment i control podrà demanar l’assistència a la mateixa d’aquells tècnics i/o treballadors que consideri necessaris pel desenvolupament de les seves tasques:

 Valorarà si les sol·licituds rebudes reuneixen les condicions exigides i vetllarà per l’immediat ingrés de la persona usuària al centre.

 Valorarà les queixes, reclamacions i suggeriments rebuts.

 Vetllarà perquè la qualitat del servei compleixi els requisits legalment establerts.

 Impulsar propostes de millora del servei.

 Promoure la participació activa dels residents i els seus familiars en la presa de decisions i la millora de la qualitat el Centre de Dia. La Comissió de seguiment i control els podrà convocar un o dos representants dels residents i/o familiars per valorar les queixes, reclamacions i suggeriments rebuts, almenys una vegada l’any. 

Article 11.- Condició de persona beneficiària


La condició de persona beneficiària s’obté en el moment en què es formalitza el contracte assistencial.

El contracte assistencial pot establir-se amb caràcter privat o bé el que es deriva del programa col·laborador d’acolliment diürn de la Generalitat de Catalunya.

No obstant això, la condició de beneficiari resta sotmesa a un període de prova de 15 dies durant els quals ambdues parts poden resoldre unilateralment el contracte assistencial.


Article 12.- Procediment d’ingrés


L’ingrés s’efectuarà amb la signatura prèvia del contracte assistencial que suposarà l’acceptació del present reglament que li serà lliurat en el mateix moment de la seva signatura.

En el moment de l’ingrés la persona beneficiària caldrà que aporti:

 La roba que li indiqui el personal del centre

 La seva medicació

 El material que la persona usuària necessiti per a la seva mobilitat (cadira de rodes, bastons, caminadors.. o d’altres

 Les dades de l’entitat bancària on s’haurà de domiciliar els rebuts corresponents i el pagament de les tarifes dels serveis, si escau.


Article 13.- Estades


La prestació del servei es durà a terme conforme els següents tipus d’estada i situacions:
- Estada sencera: Es considera quan la persona usuària roman tot l’horari d’atenció al públic del servei.

- Mitja estada: Es considera quan la persona usuària roman un mínim de 4 hores.

- Reserva activa: Es considera quan la persona usuària hagi d'absentar-se de manera justificada per més de 10 dies i menys d'un mes.

- Estada passiva: Es considera quan la persona usuària hagi d’absentar-se de manera justificada per més d’un mes, sempre que es concedeixi a sol·licitud de l’interessat per motius de salut o assistencials.

La persona usuària podrà esporàdicament contractar els serveis del centre de dia per dies puntuals o hores determinades, sempre que existeixi disponibilitat de places.

Les mitges estades seran possibles d’acord amb la disponibilitat del servei tenint en compte el criteri preferent de l’estada sencera.

En quan als àpats, seran de la següent forma:

Estada sencera, àpats inclosos: esmorzar, dinar i berenar.
Mitja estada (9-13), àpats inclosos: esmorzar i dinar.
Mitja estada (13-17), àpats inclosos: dinar i berenar.


Article 14.- Sistema de sortides

L’establiment és un centre obert i, per tant, les persones usuàries podran entrar i sortir lliurement sempre que hi hagi el document de consentiment firmat per part del seu representant. No obstant això, han de tenir una estada mínima de 2h al centre per poder sortir.

S’haurà de respectar el funcionament del centre i aquest quedarà exempt de qualsevol tipus de responsabilitat en cas de pèrdua o accident.

Caldrà notificar al personal assistencial el període d’absència del centre així com l’horari de sortida i de reincorporació mitjançant un document signat.


Article 15.- Motius de baixa


Les causes de baixa de les persones usuàries es poden produir pels motius següents:

 Renuncia expressa de la persona usuària o del seu representant legal. Les persones usuàries hauran d’anunciar la baixa voluntària als responsables de l’establiment amb un preavís de 15 dies.

En cas contrari, en fer la liquidació es podrà cobrar fins un màxim de 15 dies addicionals del preu de l’estada com a compensació.

 Defunció: En aquest cas el familiar o representant de la persona usuària s’encarregarà de donar-la de baixa directament al Centre.

 Cessament o suspensió de la prestació per qualsevol de les causes següents:

 Quan deixi de reunir els requisits i les condicions que en van motivar l’admissió.

 Quan s’ha efectuat una ocultació de béns o aportació de dades incorrectes o falses que hagin suposat l’accés a la prestació sense reunir els requisits establerts.

 Per incompliment de l’obligació de pagament.

 Absències no justificades superiors a trenta dies sempre que no es trobi en situació de estada passiva.

 A requeriment de l’entitat titular, motivada per una de les causes de suspensió o cessament de la prestació del servi previstes en aquest reglament. En aquest cas, l’entitat titular emetrà la comunicació motivada que notificarà a la persona usuària o el seu representant legal o familiar amb la indicació del termini màxim per deixar la plaça que no serà inferior a 30 dies.

 Trasllat de la persona usuària a un altre servei adequat a les seves característiques.


Article 16.- Serveis


16.1 Els serveis de caràcter bàsic que es prestaran són els establerts a l’article 4 del Decret 182/2003:

 Acolliment i convivència
 Manutenció
 Atenció personal en les activitats de la vida diària
 Higiene personal
 Readaptació funcional i social
 Recuperació dels hàbits d’autonomia
 Dinamització sociocultural
 Activitats de lleure
 Suport personal, social i familiar
 Fisioteràpia
 Garantir el seguiment i prevenció de les alteracions de la salut

Amb els següents objectius:

a. Atenció a la salut.
 Valoració de la situació de dèficit o discapacitat de la persona gran.

 Seguiment de l'evolució de les alteracions físiques i cognitives i de les dependències que se'n derivin per prevenir problemes nous de salut.

 Seguiment de les cures o tractaments prescrits pels serveis d’infermeria o medicina del CAP d’Artesa de Segre i/o centre sanitari de referència de l'usuari.

b. Gerocultora.

 Cures de suport i/o ajut en aquelles necessitats que la persona gran no satisfaci autònomament.

c. Readaptació

 Estimulació de les capacitats funcionals d'acord amb les condicions bio-psicosocials individuals.

d. Assistència social.
 Treball dirigit a aconseguir una major adaptació individualitzada.

e. Suport familiar.
 Procés d'atenció a les possibles alteracions de la dinàmica familiar en relació amb la discapacitat d'un dels seus membres.

f. Manutenció.
 El servei dels àpats corresponents al règim de funcionament diürn en la quantitat, la qualitat i la varietat adients a les necessitats específiques de la gent gran.


16.2 Els serveis opcionals que ofereix el centre de dia són:

a. Els serveis de perruqueria i barberia: Atenció a la imatge personal.
b. Bugaderia: Repàs de la llenceria i roba d'ús personal.
c. Podologia: Atenció a les afeccions i les deformacions del peu.

Aquestes prestacions no estan incloses dins del preu de la taxa general del servei i es podran anar modificant, ampliant o suprimint en funció de les necessitats i demanda que hi pugui sorgir.

El centre de dia disposarà del personal amb la capacitació i dedicació necessàries per a la realització dels serveis i prestacions que es compromet a oferir als seus usuaris i en donarà compte a la comissió de seguiment i control.

Article 17.- Recursos humans


El centre de dia disposarà del personal amb la capacitació i dedicació necessàries per a la realització dels serveis i prestacions que es compromet a oferir als seus usuaris i en donarà compte a la comissió de seguiment i control.

Els ràtios establerts d’atenció en el centre de dia seran de conformitat amb la normativa vigent en cada moment.

El centre comptarà amb el suport d’una persona responsable de la direcció tècnica. En el cas d’absència física a l’establiment d’aquesta persona, sempre hi haurà una persona responsable.

El centre promourà la formació continuada i el reciclatge de tot el personal que presti els seus serveis a l’establiment i facilitarà l’accés a la formació.


Article 18.- Drets de les persones usuàries

Les persones responsables de la direcció i del funcionament del centre de dia estan obligats a vetllar perquè es respectin els drets de la persona beneficiària reconeguts a les lleis especialment els establerts a la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, així com els següents:

 Que es respecti la seva dignitat, benestar, autonomia i intimitat

 La confidencialitat de les dades i de les informacions que constin en llurs expedients.

 Rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti a fi que, si escau, hi puguin donar llur consentiment específic i lliure.

 Accedir a llurs expedients individuals.

 Exercir la llibertat individual per a ingressar i romandre a l’establiment i per a sortir-ne, llevat les limitacions establertes per la legislació vigent.

 Conèixer el reglament del servei i, especialment, els seus drets i deures.

 Rebre una atenció personalitzada.

 Accedir a l’atenció social, sanitària, farmacèutica, psicològica, educativa i cultural en condicions d’igualtat respecte a l’atenció que reben els altres ciutadans.

 Comunicar i rebre lliurement informació.

 Secret de les comunicacions.

 Presentar suggeriments, queixes i reclamacions i rebre resposta.

 Gaudir de la intimitat i la privacitat en les accions de la vida quotidiana.

 Considerar com a domicili l’establiment i mantenir la relació amb l’entorn familiar, convivència social, tot respectant les formes de vida actuals.

 Participar en la presa de decisions del centre que els afectin individualment o col·lectivament.

 Tenir objectes personals significatius per a personalitzar l’entorn on viuen.

 Exercir lliurement els drets polítics i la pràctica religiosa.

 Obtenir facilitats per a fer la declaració de voluntats anticipades.

 Rebre de manera continuada la prestació dels serveis.

 No ésser sotmesos a cap mena d’immobilització o restricció de la capacitat física o intel·lectual per mitjans mecànics o farmacològics sense prescripció facultativa i supervisió, llevat que hi hagi un perill imminent a la seguretat física de les persones usuàries o de terceres persones.

 Conèixer el cost del servei que reben, i, si escau, conèixer la contraprestació de la persona usuària.


Article 19.- Drets dels familiars o representants legals de la persona usuària


 Rebre tot tipus d’informació sobre l’organització i funcionament del centre que puguin afectar la persona usuària

 Ser informats de l’evolució i dificultats que estiguin relacionades amb el seu familiar o persona usuària.

 Ser atès/atesa i rebut/da pel director tècnic dins l’horari i dies establerts reglamentàriament a fi de rebre informació i aclariments que cregui escaients.

 Dret de queixa mitjançant fulls de reclamació.

 Cessar en la prestació dels serveis o en la permanència en el centre de la persona al seu càrrec, excepte resolució judicial.


Article 20.- Obligacions de les persones usuàries

Les persones usuàries com a beneficiàries del servei i els representants legals i familiars d’aquests tenen els deures que els hi atorguen les lleis vigents, especialment els establerts a la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, així com els següents:

 Respectar la dignitat i les funcions del personal d’atenció directa i de suport del centre, de la resta de persones usuàries i dels seus representants legals o de fet, així com observar les normes bàsiques de convivència.

 Assistir regularment i de forma puntual a les activitats establertes.

 Complir el Reglament.

 Abonar el preu que correspongui d’acord amb la normativa vigent així com els dels serveis complementaris que utilitzi.

 Comunicar les absències i sortides del centre amb antelació.

 Facilitar la informació i la documentació que li sigui requerida per a l’adequada prestació del servei i aportar els estris, vestuari i objectes personals que se li demanin.

 Col·laborar en els tractaments prescrits facultativament i en les activitats que li siguin recomanades.

 Guardar la correcció en la higiene personal, el vestit i el tracte amb la resta de residents i amb el personal del centre.

 Sol·licitar, en el seu cas, la baixa com a persona usuària en la forma establerta reglamentàriament.

 De no falsejar cap dada ni document i aportar sempre informació veraç.


Article 21- Obligacions dels representants legals o de fet


 Facilitar la documentació legal, personal, mèdica i de tot tipus de la persona assistida que li sigui demanada pel centre i signar els contractes d’assistència.

 Signar les autoritzacions i conformitats que siguin indispensables ple funcionament terapèutic de la persona usuària o la subvenció dels activitats i programes que se’n destinin.

 Comprometre’s personalment a que l’usuari assistirà amb regularitat i puntualitat al centre, que complirà les normes i les obligacions d’aquest.

 Autoritzar expressament les sortides de la persona usuària del centre, acompanyat o sol, com activitat terapèutica i d’integració social.

 Facilitar les medicacions, instruccions específiques assistencials o mèdiques al Centre per poder ser incorporades en el seu programa individualitzat

 Atendre tots aquells requeriments que s’efectuïn des del Centre per tal de col·laborar en la tasca rehabilitadora i integradora de la persona assistida.

 Sol·licitar, en el seu cas, la baixa de la persona usuària en la forma establerta reglamentàriament.

 Les visites de l’usuari respectaran els horaris i les condicions establertes per fer-ho.
Especialment evitaran interferir en el normal funcionament del centre.

 Abonar el preu de l’estada que li correspongui així com dels serveis complementaris que utilitzi.

 Respectar les obligacions establertes en l’article anterior quan la persona usuària o estigui capacitada per dur-les a terme i afectin a les seves obligacions com a representant legal o de fet.

 L’incompliment reiterat d’aquestes obligacions serà motiu d’exclusió de la persona
atesa a la vista de la proposta de la Direcció del servei tenint en compte la normativa
aplicable i prèvia audiència de la persona usuària o del seu representant legal o de fet.


Article 22.- Règim econòmic


L’aportació econòmica que hagin d’abonar les persones usuàries del servei serà d’acord amb el preu que es fixi en l’ordenança fiscal municipal establerta per l’Ajuntament d'Artesa de Segre.

Les contraprestacions que han de satisfer les persones usuàries del centre estaran a la seva disposició i a la dels representants legals o familiars i a la comissió de seguiment i control.

El preu a satisfer per la persona usuària s’efectuarà per mesos avançats i en la modalitat de domiciliació bancària. L’administració del centre de dia confeccionarà mensualment les factures corresponents que haurien de ser efectives del dia 1 al 5 de cada mes.

El centre de dia lliurarà un rebut mensual a la persona usuària o al seu representant legal o de fet, on hi constarà l’import total de la taxa fixada de la plaça on s’hi farà constar la procedència de les diferents aportacions econòmiques i, l’import en cas de ser plaça col·laboradora de la Generalitat de Catalunya, així com l’import dels serveis complementaris utilitzats.


Article 23.- Règim disciplinari- Potestat sancionadora


El règim disciplinari implica al propi usuari/ària així com a les persones que el visitin.

En la valoració de les infraccions que es produeixin i en les sancions a aplicar s’hauran de tenir en compte les circumstàncies de la persona quant a l’edat, estat físic i psíquic, nivell de formació així com la transcendència dels fets.

Els usuaris del centre de dia seran els responsables dels danys o perjudicis que, per acció o omissió, pateixin les instal·lacions així com de les alteracions d’ordre que es produeixin causades per ells o per les persones que els visitin.

Sens perjudici de la responsabilitat civil o penal en què poguessin incórrer per aquests actes o omissions, el titular del centre de dia podrà instar davant els jutjats i tribunals competents la pertinent denúncia per la infracció realitzada.

Les sancions que procedeixin solament podran imposar-se prèvia tramitació del corresponent expedient, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i en el Títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de Bases de Règim Local.


Article 24.- Tipologia de faltes


Les faltes es classifiquen en lleus, greus i molt greus, sempre tenint en compte les característiques cognitives de la persona afectada.

1. Faltes lleus:
 Alterar les normes de convivència i respecte mutu com participar o promoure alteracions, baralles o qualsevol mena de disputes.

 Fer mal ús, de forma intencionada, de les instal·lacions i mitjans del centre o pertorbar les activitats del centre.


2. Faltes greus
 La reiteració de tres o més faltes lleus.
 Alterar les normes de convivència de forma habitual creant molèsties greus en el centre.

 Utilitzar les dependències, mobiliari i estris per fins aliens a la seva funció i no degudament autoritzats.

 Sostreure béns o qualsevol objecte propietat del centre, del personal del servei o de qualsevol usuari.
 Embriaguesa o drogoaddicció continuades.

 La demora en la satisfacció de 4 quotes del servei.


3. Faltes molt greus:
 La reiteració de tres o més faltes greus.

 Agredir físicament, maltractar o assetjar sexualment a altres usuaris/àries, personal del centre o qualsevol persona que tingui relació amb ell/ella.

 Falsejar o ocultar declaracions o aportar dades inexactes en relació amb la condició de resident o usuari per obtenir-ne un benefici.


Article 25.- Règim de sancions


Les sancions que s’imposaran als usuaris s’aplicaran de la manera següent:

Respecte a les faltes lleus:

 Amonestació verbal i/o escrita

 Reconeixement de la culpa i petició de disculpes als afectats per la falta comesa

 Conciliació

 Reparació del mal


Respecte a les faltes greus o molt greus:
 Expulsió del centre

 Quan la infracció correspongui a danys materials, abonar una quantia equivalent als perjudicis ocasionats.

 La prohibició de l’entrada a l’establiment dels familiars o altres persones quan hagin estat els causants de la infracció.

La Comissió de seguiment i control incoarà expedient personal de la possible sanció al subjecte responsable i ho posarà en coneixement dels seus familiars. Depenent de la gravetat de la infracció, en cas de persones usuàries de plaça concertada es podrà traslladar, si escau, a la jurisdicció competent a la qual es sol·licitaria que obrís el corresponent expedient. Fins que no es resolguin els diferents expedients, si n’hi ha, podria quedar suspesa, temporalment, la relació entre el centre i la persona usuària.


Article 26. Protecció de Dades


1. Les dades personals i familiars de la persona usuària que constin al seu expedient tenen caràcter confidencial i estan emparades pel secret professional i es tractaran d’acord amb les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.


2. L’Ajuntament tractarà les dades en qualitat de Responsable del tractament, amb la finalitat de gestionar i prestar el servei de Centre de dia.


3. A les dades facilitades o obtingudes en la prestació del servei tindrà accés el mateix centre, tot el personal i professionals del centre que precisin l’accés a les dades de caràcter personal pel desenvolupament de les seves funcions. Així mateix, les dades podran cedir-se a hospitals, centres de salut, metges externs al centre, mutualitats, serveis d’ambulància i en general a les persones físiques o jurídiques a les que sigui necessari comunicar les esmentades dades per la correcta atenció de l’usuari o quan hi hagi una obligació legal.


4. La persona interessada o el seu representant legal podran exercir els drets d’accés, rectificació, supressió, limitació del tractament, portabilitat de les dades, oposició, i a no ser objecte de decisions individuals automatitzades (inclosa l’elaboració de perfils), segons els procediments legalment establerts. Si la persona interessada considera que els seus drets no s’han atès adequadament, té dret a presentar una reclamació davant l'Autoritat catalana de protecció de dades.


5. Pel que fa als terminis de conservació s’aplicaran els que es corresponen a les taules d’avaluació documental de la Generalitat de Catalunya, en concret: Codi TAAD 794 Expedients d’admissió a centres assistencials per a gent gran i persones discapacitades. Avaluació: destrucció total en el termini de cinc anys des del tancament de l’expedient, sempre que existeixi el registre de persones assistides.


Codi TAAD 794 Expedients d’admissió a centres assistencials per a gent gran i persones discapacitades. Avaluació: destrucció total en el termini de cinc anys des del tancament de l’expedient, sempre que existeixi el registre de persones assistides.

Codi TAAD 795 Registre de persones assistides en centres assistencials. Avaluació,
Disposició: conservació permanent.

Codi TAAD 796 Expedients de persones assistides a centres per a gent gran i persones discapacitades. Avaluació, Disposició: destrucció total en el termini de cinc anys del tancament de l’expedient sempre que existeixi el registre de persones assistides. Destrucció del pla interdisciplinari d’atenció individualitzada als cinc anys de la seva actualització.

Codi TAAD 797 Registre d’atenció diària a persones usuàries de centres assistencials per a gent gran i persones discapacitades: Avaluació, Disposició: destrucció total en el termini de cinc anys des del tancament anual del registre.

Codi TAAD 798 Programes anuals d’activitats de centres assistencials per a gent gran i persones discapacitades. Avaluació, Disposició: conservació dels programes dels anys acabats en 1 i en 6 i els corresponents a l’obertura o modificació del règim del centre. Destrucció total de la resta de documentació en el termini de quatre anys.

Codi TAAD 799 Protocols d’actuació de centres assistencials: conservació permanent de la documentació fins l’any 1996, així com d’un protocol per institució cada deu anys. Avaluació, Disposició: Destrucció total dels protocols que han estat revisats en el termini de tres anys des de la revisió del protocol.

INTERPRETACIÓ
La interpretació i dubtes d’aplicació d’aquest reglament que puguin sorgir en el funcionament del centre correspon al Ple de l’Ajuntament d’Artesa de Segre, amb la consulta prèvia al director/a del Centre.


DISPOSICIÓ FINAL
Aquest reglament entrarà en vigor un cop sigui aprovat definitivament pel Ple de l’Ajuntament i s’hagi publicat el text íntegre al Butlletí Oficial de la Província i hagin transcorregut els terminis que estableix l’article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

BOP NÚM. 130 del 10/07/2025