REGLAMENT DEL SERVEI DE CEMENTIRI MUNICIPAL D’ARTESA DE SEGRE
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Àmbit del Reglament
1. L’Ajuntament d’Artesa de Segre gestiona els cementiris d’Artesa de Segre i d’Alentorn, de conformitat amb el que preveu la normativa de règim local corresponent.
2. Aquest Reglament té per objecte la regulació de totes les activitats incloses en el servei de cementiri.
3. Quan la prestació dels serveis de cementiri es fa per mitjà d’empreses privades, l’Ajuntament ha d’autoritzar-les.
Article 2. Principis en la gestió i prestació del servei de cementiri
1. El cementiri municipal és un bé de domini públic afecte al servei públic, per la qual cosa la gestió es basa en els principis d’inalienabilitat, inembargabilitat i imprescriptibilitat, d’acord amb el que estableix la normativa local corresponent.
2. Regeixen també la gestió del cementiri els principis d’universalitat, beneficència, accessibilitat, continuïtat, respecte al medi ambient i als drets de les persones usuàries, inclosos el dret a la informació i a la llibertat religiosa.
Article 3. Definicions
Als efectes d’aquest Reglament s’entén per:
• Cadàver: Cos humà durant els cinc anys següents a la mort real. Aquest termini es computa des de la data i l’hora de la mort que figura en la inscripció de la defunció en el Registre Civil.
• Restes cadavèriques: Allò que queda del cos humà després del procés de destrucció de la matèria orgànica, un cop transcorreguts cinc anys des de la mort.
• Pràctica sanitària sobre un cadàver o restes cadavèriques: Qualsevol tipus de manipulació que es realitzi sobre els mateixos, llevat de les destinades a l’obtenció de peces anatòmiques i teixits per a trasplantaments.
• Dipòsit de cadàvers: Sala o dependència de dipòsit temporal de cadàvers.
• Sepultura: Lloc d’enterrament d’un cadàver.
• Nínxol: Cavitat d’una construcció funerària per a la inhumació d’un o més cadàvers o de restes cadavèriques, tancada amb una llosa o envà.
• Nínxol de restes: Cavitat d’una construcció funerària per a la inhumació d’un o més restes cadavèriques o cendres, tancada amb una llosa o envà.
• Fossa comú: Lloc soterrat d’inhumació d’un o més cadàvers o de restes cadavèriques, integrat per un o més nínxols.
• Tomba: Lloc soterrat d’inhumació d’un o més cadàvers o de restes cadavèriques, cobert per una llosa, integrat per un o més nínxols.
• Panteó: Monument funerari destinat a la inhumació de diferents cadàvers o de restes cadavèriques, integrat per un o més nínxols, per sota el nivell de terra.
• Mausoleu o Hipogeu: Tomba o conjunt de tombes on els nínxols està per sobre el nivell de terra.
• Columbari: Construcció funerària amb nínxols per a rebre les urnes cineràries.
• Forn cinerari: Instal·lacions compostes d’un o varis forns per a la incineració de cadàvers, de restes humanes i de restes cadavèriques.
• Ossera general: Espai destinat a recollir, en el seu cas, les restes provinents de les exhumacions.
• Trasllat: És tot transport del cadàver o de les restes cadavèriques en l’interior del cementiri, un altre cementiri o incinerar des del lloc d’enterrament a una altre sepultura, nínxol de restes o a la ossera.
• Incineració o cremació: És tota destrucció de cadàvers, de restes humanes i de restes cadavèriques fins a la seva reducció a cendres.
• Exhumació: És l’acció de treure un cadàver de la seva sepultura, be sigui per tal de fer-li l’autòpsia o per efectuar el trasllat de les seves restes a una altre sepultura o a la ossera.
Article 4. Drets i obligacions del consistori
1. Correspon a l’Ajuntament la instal·lació, el sosteniment i el règim i govern interior del cementiri.
De manera simplement enunciativa, no limitativa, li pertoquen:
a)Les tasques d’execució funerària, consistents en les inhumacions i les exhumacions que es practiquin.
b)La disponibilitat, cura, neteja, manteniment, conservació i condicionament del cementiri.
c)Atorgar les concessions de drets funeraris sobre parcel·les i sepultures.
d)La percepció dels drets i taxes que siguin procedents, segons el que estableixi l’ordenança fiscal vigent que reguli la matèria.
e)Disposar i actualitzar un llibre de registre de les sepultures.
f)El compliment de les mesures higièniques i sanitàries vigents o que puguin entrar en vigor.
g)Establir l’horari, tant d’hivern com d’estiu, en què el cementiri ha d’estar obert al públic. El règim de visites al cementiri serà determinat per l’Ajuntament i haurà d’estar exposat de forma visible en el seu accés. El cementiri es podrà tancar, puntualment, per fer treballs de manteniment. Aquesta circumstància es comunicarà a la ciutadania en general mitjançant el web municipal i s’indicarà clarament a la porta d’accés al cementiri.
h)El nomenament i altres actes referents al personal al servei del cementiri, sense perjudici del que determina la disposició addicional segona d’aquest Reglament.
2. Les tasques d’execució funerària són prioritàries davant de les tasques de manteniment, jardineria i conservació.
Article 5. Provisió d’espais per a la inhumació
L’Ajuntament ha de garantir la prestació adequada del servei, mitjançant una planificació correcta que ha d’assegurar l’existència de sepultures per a la inhumació. A aquest efecte, ha de dur a terme les actuacions necessàries per assegurar el servei als usuaris que el sol·licitin, en la mesura suficient, segons les previsions que es desprenen de la mitjana del nombre de defuncions en el municipi els darrers anys, segons el que disposa la normativa local aplicable.
Article 6. Prohibicions
1. Les persones que visitin el cementiri s’han de comportar amb el respecte adequat al recinte i, a aquest efecte, no es permet cap acte que, directament o indirectament, en suposi la profanació.
2. Els vehicles de qualsevol tipus no poden circular per dins dels recintes dels cementiris sense prèvia autorització, a excepció dels propis del servei.
3. Es prohibeix l'entrada d'animals en els recintes dels cementiris. S'exceptuen d'aquesta prohibició els gossos pigall, sempre que vagin degudament identificats, estiguin realitzant la seva funció i compleixin les condicions d'higiene i salubritat que fixa la legislació vigent.
Article 7. Construccions funeràries i instal·lacions del cementiri
1. Tots els enterraments en el cementiri municipal s’han d’efectuar alternativament en nínxols, tombes, mausoleus, panteons o columbaris, i en els quatre darrers en la mesura que l’Ajuntament pugui disposar-ne.
2. El cementiri, a més, ha de disposar de les instal·lacions següents:
a)Una fossa comuna. En el cementiri s’habilitarà un o diversos espais destinats a ossera general per recollir les restes procedents de les sepultures. En cap cas, ningú podrà reclamar les restes un cop dipositades a les osseres.
b)Un nombre de sepultures buides adient a les necessitats del municipi.
c)En general, totes les instal·lacions que determina l’article 46 del Decret 297/1997, de 25 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de policia sanitària i mortuòria de Catalunya.
3. La fossa comuna és el lloc on, de manera ordenada i mitjançant bosses, s’hi dipositen les restes cadavèriques provinents del buidatge de sepultures. Aquestes restes són identificables, atès que a cada bossa hi figuren inscrites la data i la sepultura d’on provenen, fins que un cop fosa la bossa les restes que conté queden apilades juntament amb la resta.
4.- Per l’enterrament mitjançant tomba en el terra que tindrà caràcter excepcional i discrecional per l’ajuntament s’habilitarà l’espai corresponent i haurà de complir les condicions que estableix la normativa vigent en cada moment i que actualment és que caldrà:
a) Fondària mínima de 2 metres.
b) Terreny amb una permeabilitat suficient o permeabilitzat per una capa de sauló d'un mínim de 40 cm de gruix.
c) Utilització de sistemes que assegurin una certa estanquitat i alhora permetin la suficient ventilació per porositat. El sistema ha d'evitar la sortida a l'exterior de líquids i olors i facilitar la destrucció del cos, aïllant totalment aquest procés del medi, per raons sanitàries i d'higiene, i ha d'estar subjecte a la valoració establerta en el corresponent estudi hidrogeològic.
Capítol II. El dret funerari en general
Article 8. Àmbit i naturalesa del dret funerari
El dret funerari implica l’atribució a la persona titular de l'ús temporal exclusiu de la sepultura assignada, en règim de concessió administrativa i previ pagament dels preus que estableixi l’ordenança fiscal corresponent, amb la finalitat d’inhumar cadàvers, cendres i restes cadavèriques, així com de realitzar tots els serveis que preveu aquest Reglament, durant el termini fixat en el títol nominatiu que l’Ajuntament expedeixi a aquest efecte.
Article 9. Adjudicació
1. Les concessions de drets funeraris sobre sepultures s’han d’efectuar quan calgui fer-ne ús per inhumar una persona difunta o cendres procedents d’incineració o es vulguin adquirir en vida.
2. Per regla general, l’ordre en què es cedeixen les sepultures per practicar les inhumacions és per ordre de la columna.
En qualsevol cas, s’adjudicaran únicament:
- Els nínxols i columbaris existents en cada moment, restant prohibida l’adjudicació de drets funeraris a futur o sobre nínxols o columbaris encara no construïts.
Els nínxols i columbaris del cementiri estan identificats per la seva numeració correlativa. L’adjudicació dels nínxols i columbaris es farà, quan existeixi disponibilitat i amb els requisits establerts en aquest reglament, a petició de les persones interessades, respectant sempre l’ordre d’arribada de les sol·licituds, en cas que és produís més d’una sobre un mateix nínxol o columbari.
Per regla general, l'ordre en què es procedeix a l'assignació de les sepultures per a la pràctica de les inhumacions es fonamenta en l'estructura i distribució física de les sepultures en el cementiri.
Concretament, les sepultures es cedeixen seguint un criteri de distribució vertical i horitzontal: en primer lloc, s'assignen les sepultures de la part superior de la columna, seguint un ordre de dalt a baix, i dins de cada columna, l'assignació es realitza de manera que es cedeixen primer les sepultures situades a l'esquerra, avançant progressivament cap a la dreta. (Veure annex I)
D'altra banda, en el cas que una mateixa persona sol·liciti dues o més sepultures, aquestes es consideraran, a efectes d'assignació, dins de la mateixa columna, independentment de la seva ubicació horitzontal dins d'aquesta. Això implica que les sepultures sol·licitades per la mateixa persona seran adjudicades en les ubicacions disponibles dins d'una mateixa unitat de columna, respectant els criteris generals de distribució abans mencionats.
Article 10. Durada
1. El dret funerari temporal sobre sepultures té una durada igual o inferior a cinquanta anys.
2. L’Ajuntament, un cop s’exhaureixi el període de concessió mencionat, pot concedir-ne una o més pròrrogues, de manera que la suma de totes elles no superi el termini de la concessió previst inicialment, és a dir, el límit de cinquanta anys establert legalment.
3. Exhaurit el període de concessió, l’Ajuntament, a petició de la persona titular del dret extingit o dels seus successors, pot renovar amb una nova concessió el dret funerari a la mateixa sepultura mitjançant el pagament dels drets que estableixi l’ordenança fiscal corresponent.
4. La durada dels títols expedits per traspàs de titularitat i dels duplicats de títols extraviats només donen drets per al període de concessió, sense que se’n pugui alterar la durada total.
Article 11. Títol de concessió
1. La concessió d’una sepultura comporta l’expedició d’un títol a la persona o persones que en són titulars. Hi han de constar, com a mínim, nom, cognoms, DNI, data d’expedició del títol i data de caducitat.
2. L’Ajuntament ha d’inscriure al llibre de registre de sepultures les concessions atorgades amb les dades necessàries per identificar els titulars i la durada de la concessió.
3. Les persones titulars d’un dret funerari queden obligades a conservar el títol de concessió. No obstant això, les que l’hagin extraviat o malmès poden obtenir-ne un duplicat prèvia sol·licitud a l’Ajuntament i després de pagar els drets corresponents.
4. Els errors aritmètics i de fet demostrables en qualsevol dada que figuri en un títol de concessió s’han de rectificar, prèvia comprovació, a sol·licitud de la persona titular.
5. L’expedició d’un duplicat del títol només podrà ésser efectuada en casos de pèrdua, i requerirà sotmetre la sol·licitud, quan no provingui de la persona titular, a informació pública en el Butlletí Oficial de la Província, essent les despeses a càrrec de la persona sol·licitant.
Article 12. Titulars
1. La concessió d’un dret funerari s’expedeix únicament a nom de la persona peticionària o de la successora legal.
2. Quan, per transmissió per causa de mort, resultin ser diversos els successors titulars del dret, se n’ha de designar, d’entre ells, un de sol, que actua com a representant a l’efecte de les comunicacions, de manera que es consideren fetes vàlidament a tots els cotitulars les notificacions dirigides al representant esmentat. Alhora, els actes del representant s’entenen realitzats en nom de tots ells, que queden obligats per aquests mateixos actes.
3. Qualsevol actuació com la col·locació de làpides ha d’estar autoritzada prèviament per l’Ajuntament.
Article 13. Concessions de caràcter provisional
Pot atorgar-se una concessió de caràcter provisional:
a)En cas d’impossibilitat d’inhumació d’un cadàver en una concessió ja existent a causa de no haver transcorregut el termini establert legalment per al trasllat o remoció de cadàvers. L’Ajuntament ha d’atorgar la concessió provisional d’una sepultura per un període de tres o cinc anys, segons es tracti de casos normals o de malalties infeccioses, respectivament.
Transcorregut aquest termini, i sense causes que en justifiquin la pròrroga, s’ha de traslladar el cadàver a la primera sepultura, sempre que aquest pugui obrir-se per haver transcorregut el termini legal.
b)Si un cadàver és inhumat en una sepultura de la qual el termini que manca per a la fi de a concessió és inferior a l’establert legalment per al trasllat o remoció de cadàvers, el termini esmentat s’ha de prorrogar excepcionalment per un període de tres6 o cinc anys des de la data d’inhumació del cadàver, segons es tracti de casos normals o de malalties infeccioses, respectivament.
Durant el transcurs d’aquesta pròrroga, no pot practicar-se cap nova inhumació en la sepultura de què es tracti.
Capítol III. Transmissió dels drets funeraris
Article 14. Exclusió de l’àmbit del comerç
El dret funerari està exclòs de tota transacció mercantil i disponibilitat a títol onerós. Únicament es pot transmetre a títol gratuït i a títol hereditari per causa de mort, d’acord amb la regulació que estableix aquest mateix Reglament.
Article 15. Requisits personals per a la transmissió
1. Perquè sigui possible un traspàs de titularitat cal que entre la persona titular, viva o difunta, i la persona en qui hagi de recaure la nova titularitat hi hagi un parentiu de fins al quart grau de consanguinitat o afinitat o una relació de parella de fet segons la legislació civil catalana. Aquest requisit no és de compliment obligat en els supòsits següents:
a)Quan els sol·licitants puguin acreditar el dret a la titularitat de la sepultura a través d’un document oficial en forma legal: testament, declaració d’hereus abintestat, donació elevada a escriptura pública o qualsevol altre document que provi irrefutablement el seu dret.
b)Quan hagi existit un lligam afectiu molt especial i demostrable entre la persona que sol·licita la concessió de la titularitat i la persona titular difunta o amb un dels difunts inhumats a la sepultura en qüestió.
No obstant això, tots els traspassos que autoritzi l’Ajuntament s’entenen sense perjudici a tercers sobrevinguts que resultin tenir-hi millor dret.
2. En cas que no hi hagi nomenament exprés d’un beneficiari per part de la persona titular, s’entén tramesa la titularitat del dret funerari als seus hereus testamentaris i, si no n’hi ha, als beneficiaris que per ordre de successió preveu la legislació civil catalana.
15.2.- Transmissió intervius:
2.1.-S’autoritzarà la cessió a títol gratuït del dret funerari sobre sepultures per actes "intervius" a favor de parents de la persona titular en línia directa i col·lateral fins a quart grau, ambdues per consanguinitat, i fins al segon grau per afinitat i de cònjuges, parelles estables i de persones que acreditin llaços afectius i convivència mínima de 5 anys amb la titular immediatament anterior a la transmissió.
Aquest requisit no és de compliment obligat en els supòsits següents:
a)Quan els sol·licitants puguin acreditar el dret a la titularitat de la sepultura a través d’un document oficial en forma legal: testament, declaració d’hereus abintestat, donació elevada a escriptura pública o qualsevol altre document que provi irrefutablement el seu dret.
b)Quan hagi existit un lligam afectiu molt especial i demostrable entre la persona que sol·licita la concessió de la titularitat i la persona titular difunta o amb un dels difunts inhumats a la sepultura en qüestió.
No obstant això, tots els traspassos que autoritzi l’Ajuntament s’entenen sense perjudici a tercers sobrevinguts que resultin tenir-hi millor dret.
2.2.- En cas que no hi hagi nomenament exprés d’un beneficiari per part de la persona titular, s’entén tramesa la titularitat del dret funerari als seus hereus testamentaris i, si no n’hi ha, als beneficiaris que per ordre de successió preveu la legislació civil catalana.
2.3.- La cessió haurà d’ésser acreditada mitjançant la signatura de documents de renúncia i acceptació que les persones cedent i cessionària, respectivament estaran obligades a realitzar davant el Departament gestor, davant la jutgessa de pau o bé que la signatura sigui reconeguda per una altra Administració o qualsevol altre mitjà fefaent. Tanmateix, hauran de fer lliurament del títol de la concessió transmesa que quedarà anul·lada i s’estendrà un de nou a favor de la cessionària.
Capítol IV. Extinció del dret funerari
Article 16. Causes d’extinció del dret funerari
1. Es pot declarar l’extinció del dret funerari, prèvia tramitació d’un expedient administratiu a aquest efecte, en els casos següents:
a) Per ruïna, tant interior com exterior, de les sepultures, d’acord amb els supòsits i la descripció que preveu la normativa urbanística. En aquest cas, la declaració d’extinció del dret funerari s’ha de fer mitjançant permuta gratuïta a la persona titular per una altra sepultura de titularitat municipal.
b) Per haver transcorregut el termini de concessió que disposa l’article 9, sense sol·licitar-se oportunament la renovació amb una nova concessió.
c) Per no haver satisfet, ni la persona titular ni cap dels interessats que preveu l’article 14, les taxes per al manteniment i la conservació del cementiri que a aquest efecte estableixi l’ordenança fiscal del servei de cementiri durant el termini de quatre anys.
d) Per renúncia expressa de la persona que n’és titular, formulada per escrit, que cal acompanyar amb el títol corresponent.
2. L’extinció del dret funerari comporta la reversió de la sepultura a favor de l’Ajuntament i es poden concedir novament altres drets sobre aquesta previ pagament de les taxes i drets corresponents. En el cas que hi hagi restes cadavèriques o cadàvers en la sepultura, s’han de traslladar segons el que determina aquest Reglament.
3. La declaració de reversió ha de fer-se pública mitjançant els canals i el termini oportuns. A més, s’ha de notificar a la persona titular o als seus successors, si se’n coneix el domicili, als quals s’ha de comunicar un termini per efectuar al·legacions i defensar el seu dret.
4. El fet de pagar la taxa de manteniment i conservació del cementiri municipal no dona dret a la titularitat del dret funerari.
Article 17. Actuacions posteriors a la declaració d’extinció
Un cop declarada l’extinció del dret funerari motivada per qualsevol supòsit diferent del de ruïna, es buida la sepultura, es traslladen les restes cadavèriques a la fossa comuna, i es registren aquests fets al llibre de registre de sepultures del cementiri municipal.
Article 18. Retorn del dret funerari
Quan l’Ajuntament hagi revertit al seu favor un dret funerari, i amb posterioritat n’aparegui la darrera persona titular o compresa dins les condicions que esmenta l’article 14, es pot retornar el dret funerari, previ pagament de les taxes que preveuen les ordenances fiscals, corresponents als anys durant els quals l’hagi deixat de pagar.
No obstant això, no té cap dret sobre el número de sepultura que tenia anteriorment si ja s’ha concedit a un nou titular.
Capítol V. Inhumacions, exhumacions i trasllats
Article 19. Disposicions generals
Les inhumacions, les exhumacions o els trasllats de cadàvers o despulles es regeixen per les disposicions higienicosanitàries vigents en cada moment.
D’acord amb el Reglament de policia sanitària mortuòria, s’entén per cadàver «el cos humà durant els cinc primers anys següents a la mort real», a partir dels quals té la consideració de restes cadavèriques.
Article 20. Obertura de sepultures
1. No es pot inhumar cap cadàver si no han transcorregut vint-i-quatre hores des del moment de la defunció que consta expedida pel facultatiu mèdic competent.
2. No pot obrir-se cap sepultura fins que hagin transcorregut dos anys des de l’última inhumació i cinc anys si la defunció es va produir per malaltia infecciosa o contagiosa, o el termini que assenyali la normativa higienicosanitària vigent en cada moment.
3. Si, malgrat haver transcorregut el període de temps indicat en l’apartat anterior, una vegada oberta la sepultura es constata la impossibilitat material de reduir les restes cadavèriques, l’Ajuntament es reserva la possibilitat d’efectuar una concessió provisional en el sentit que disposa l’article 12 d’aquest Reglament.
Article 21. Requisits per a la pràctica d’inhumacions i exhumacions
1. Per expedir les autoritzacions d’inhumació, s’ha de requerir el compliment dels requisits següents:
a)Acreditació de forma suficient del fet de poder fer ús d’una sepultura determinada, mitjançant una de les formes següents:
1.Mitjançant la presentació del títol de concessió del dret funerari.
2.A petició de la persona que segons els registres municipals sigui titular de la sepultura, la qual s’ha d’identificar.
3.Si la persona que s’ha d’inhumar és la titular que consta als registres esmentats en el paràgraf anterior, ja queda suficientment acreditat.
b)Presentació de la llicència per donar sepultura, expedida pel jutjat competent.
c)Que la sepultura que s’hagi d’utilitzar estigui al corrent de pagament dels drets de conservació i manteniment.
2. Per expedir les autoritzacions d’exhumació, s’ha de requerir la presentació de la documentació següent:
a)Autorització de la persona titular de la sepultura que s’ha de desocupar per a l’obertura.
b)Llicència per exhumar, expedida pel Departament de Sanitat, en els casos d’exhumacions per a trasllats de cadàvers o restes cadavèriques fora del recinte del cementiri municipal.
c)Autorització municipal.
Article 22. Excepcions en les exhumacions
S’exceptuen dels requisits del termini de dos anys mínim general que assenyala l’apartat 2 de l’article 19 les exhumacions següents:
a)Les autoritzades pel director general de Salut Pública, segons la normativa vigent en cada moment.
b)Les disposades per resolució judicial, que s’han de realitzar en virtut de l’ordre corresponent.
Per a la pràctica d’aquestes exhumacions es requereix la presència del titular sanitari o autoritat competent en la matèria.
Article 23. Trasllats
El trasllat d’un cadàver o de despulles cadavèriques d’una sepultura a una altra dins del recinte del cementiri exigeix el consentiment dels titulars d’ambdós drets i cal que es tingui en compte el transcurs dels terminis que estableix l’apartat 2 de l’article 19 d’aquest Reglament, sense perjudici del que preveu l’article anterior.
Article 24. Sepultures de beneficència
1. En compliment del principi de beneficència, les inhumacions de persones no identificades ordenades judicialment, les de persones pobres de solemnitat de la inhumació de les quals no es faci càrrec ningú, les de membres amputats a voluntat de la persona afectada, i les de fetus procedents d’avortaments a voluntat de la mare, s’efectuen en sepultures de les quals l’Ajuntament ha de procurar disposar a aquest efecte.
2. La titularitat de les sepultures considerades de beneficència és sempre municipal i, per tant, cap particular no pot disposar la col·locació de cap làpida ni inscripció identificativa de cap difunt que s’hi hagi inhumat.
3. L’Ajuntament pot disposar sempre de sepultures considerades de beneficència per a noves inhumacions, encara que això impliqui el buidatge de les restes cadavèriques que hi hagi per dipositar-les a la fossa comuna. S’han de respectar, però, els terminis reglamentaris que esmenta l’article 19.2 d’aquest Reglament.
Capítol VI. Reforma i ornamentació de les sepultures
Article 25. Reforma i ornamentació de les construccions funeràries
1. Tenen la consideració d’ornaments, entre d’altres, les làpides, els revestiments laterals i els marcs i/o balconets que es col·loquin com a guarniment de les sepultures.
2. Per a la reforma i ornamentació de les sepultures cal obtenir autorització municipal prèvia, i s’ha d’aportar la documentació tècnica necessària i abonar prèviament els drets corresponents. De la realització se n’encarrega els titulars.
La realització de qualsevol obra, col·locació de làpides i elements accessoris, pintura, substitució, etc..., requerirà la prèvia comunicació de les obres , amb independència que suposi liquidació o no de drets fiscals municipals i respectant les condicions que s’especifiquin a la normativa vigent sobre la matèria. L’entrada de materials per a la seva realització es farà únicament dins de l’horari d’obertura del cementiri i en dies laborables. En cap cas es permetrà la realització de treballs propis de taller al recinte del cementiri tals com tallar o llimar peces de marbre.
3. L’autorització de reforma i/o ornamentació de les sepultures té una validesa d’un any, i comprèn tots els elements que s’instal·lin durant aquest període de temps.
4. Passat el període esmentat a l’apartat anterior, qualsevol element nou i fix que s’instal·li en una sepultura requereix l’obtenció de la llicència corresponent i, en conseqüència, el pagament dels drets corresponents.
5. La disposició de les làpides, revestiments i marcs de marbre s’haurà de realitzar seguint el gràfic adjunt en l’annex II.
Article 26. Responsabilitat del consistori en cas de robatori
L’Ajuntament no és responsable dels robatoris i els desperfectes que es puguin produir d’objectes d’ornamentació complementària de les sepultures.
Disposicions addicionals
Primera. L’autoritat municipal, en coordinació amb la sanitària, ha d’adoptar les mesures excepcionals que cregui convenients en els supòsits d’epidèmies o catàstrofes generals.
Segona. L’Ajuntament pot efectuar l’explotació del servei del cementiri pel seu compte, o bé mitjançant qualsevol de les formes de gestió directa o indirecta de serveis públics que preveu la normativa vigent. L’explotació esmentada s’ha d’entendre en la seva accepció més àmplia, i s’ha d’actuar de manera coordinada amb els serveis funeraris sense perjudici de la gestió unificada, quan les circumstàncies així ho aconsellin.
L’Ajuntament conserva en tot cas les funcions no delegables que impliquin l’exercici d’autoritat.
Tercera. La concessió del dret funerari no pot ser mai a perpetuïtat. Tot i que es posseeixi un títol expedit abans de l’entrada en vigor d’aquest Reglament que així ho especifiqui, aquesta disposició no és aplicable, per la qual cosa cal entendre’l en règim de concessió temporalment limitada fins a un límit de noranta-nou anys comptadors des de la data d’expedició del títol, si la concessió es va atorgar abans de l’entrada en vigor del Reglament de patrimoni dels ens locals, aprovat pel Decret 336/1988, de 17 d’octubre, o de cinquanta anys, si va ser després. Si, comptant des de la data de concessió del dret funerari, aquest període ja ha vençut, el titular podrà sol·licitar-ne la renovació, d’acord amb el que regula aquest Reglament.
Quarta. En cas de desconeixement de la data d’expedició del títol, a l’efecte del transcurs de la durada de la concessió, es considera que ho és l’última coneguda en la qual s’hagi practicat una inhumació a la sepultura. En cas que també aquesta es desconegui, s’ha de reputar com a data l’última la que consti com a data de realització de qualsevol actuació a la sepultura.
Disposició final
Aquest Reglament entra en vigor un cop publicat completament el text en el Butlletí Oficial de la Província de Lleida, quan hagi transcorregut el termini que estableix l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
Annex I. Ordre d’adjudicació dels nínxols


Annex II. Disposició de les làpides, revestiments i marcs de marbre

Contra el present acord, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, amb seu a Lleida, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.