7° / -4° Clar

ORDENANÇA FISCAL NÚM. 5 TAXA PER RECOLLIDA D’ESCOMBRARIES

Article 1.- Fonament i naturalesa

A l’empara del previst als articles 57 i 20.4.s) del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRLRHL), de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 d’aquest text legal i la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, l’Ajuntament estableix les taxes pels serveis de recollida, transport i tractament dels residus municipals, que es regiran per la present Ordenança.

Amb aquesta regulació es dona compliment a l’exigència legal d’establir unes taxes específiques, diferenciades i no deficitàries, que implanten sistemes de pagament per generació, és a dir, mecanismes mitjançant els quals els subjectes passius contribueixen en funció dels residus que realment generen, el que incentiva la seva reducció i correcta separació.

I.- Taxa pel servei de recollida, transport i tractament de residus domèstics

Article 2.- Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa pel servei de recepció obligatòria de recollida, transport i tractament de residus domèstics, així com de la resta d’actuacions que engloben el concepte de gestió de residus establert a l’article 2.n) de la Llei 7/2022.

2. Aquest servei resulta de recepció obligatòria.

3. Es consideren residus domèstics:

a) Els residus perillosos o no perillosos generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques.

b) Els generats en serveis i indústries, de composició i quantitats similars als definits com a domèstics, que no s'hagin generat com a conseqüència de l'activitat pròpia del servei o indústria.

c) Les restes vegetals i brutícia a la via pública generades en solars sense edificar: parcel·les en sòl urbà no consolidat o parcel·les en sòl urbanitzable amb Pla Parcial aprovat.

En concret, s'inclouen en aquesta categoria tots aquells residus definits com a domèstics a l'article 2 de la Llei 7/2022, excepte els procedents de la neteja de la via pública, d’acord amb allò que preveu l’article 21.1.e) del TRLRHL.

Article 3.- Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei general tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges, o els locals o solars situats en places, carrers o vies públiques on es presta el servei a que es refereix l’article anterior, bé sigui a títol de propietari o d’usufructuari, d’arrendatari, fins i tot, a precari.

2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges, locals o solars, el qual podrà repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei, tal com disposa l’article 23.2 del TRLRHL.

Article 4.- Responsables i successors.

1. Són responsables tributaris les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei

general tributària i a l’Ordenança general.

2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de l’interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.

3. Les obligacions tributàries pendents s’exigiran als successors de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària i a l’Ordenança general.

Article 5.- Quota tributària.

La quota tributària consistirà en una quantitat fixa, que s'exigirà per unitat d'immoble, en funció de la seva naturalesa, d'acord amb les tarifes següents:

a) Habitatges

Tipus _______________ Tarifa per unitat (€)

Habitatge ______________ 134,91€

S’entén per habitatge l’immoble destinat a domicili particular de caràcter familiar.

b) Habitatges catalogats d’allotjament turístics

Tipus _________________________________ Tarifa per unitat (€)

Habitatge d’ús turístic fins a 10 places _______ 158,43€

Habitatge d’ús turístic > 10 places __________ 231,71€

c) Solars i/o parcel·les sense edificar, i/o construccions sense serveis bàsics

Tarifa per la recollida, en els llocs o sistemes habilitats, i el tractament i eliminació de les restes vegetals i de jardineria generades en solars i/o parcel·les sense edificar, i /o construccions sense serveis bàsics. A aquest efecte, es consideren restes de jardineria les procedents de la poda d’arbrat i les procedents de les tasques de neteja i manteniment de les plantes

Tipus __________________________________________________ Tarifa per unitat (€)

Solar i/o parcel·la sense edificar, i/o construccions sense serveis bàsics _____ 44,53€

S’entén per solar sense edificar, la parcel·la en sòl urbà no consolidat i la parcel·la en sòl urbanitzable amb Pla Parcial aprovat.

Quan diferents finques registrals i/o cadastrals s’uneixin físicament per destinar-les a un únic immoble o destí, tributaran com un sol immoble.

Quan una sola finca registral i/o cadastral estigui dividida físicament en diverses unitats, es tributarà independentment per cada immoble diferenciat.

Article 6.- Reduccions aplicables a la taxa

1. S’aplicaran les reduccions següents sobre la quota, segons l’establert en l’article 11.4.c i d) de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular:

A) Reduccions per ingressos baixos

Una reducció del 50% per la prestació del servei en habitatges, previstos a l’apartat 5.a) d’aquesta ordenança, quan s’acrediti, per part de qui ocupi l’immoble de forma efectiva, que els ingressos de la unitat familiar no superen l’import del salari mínim interprofessional establert a l’any de la sol·licitud, segons el quadre següent:

Unitat familiar

Ingressos

1 persona

1,00 x Salari Mínim Interprofessional

2 persona

1,50 x Salari Mínim Interprofessional

3 persona

2,00 x Salari Mínim Interprofessional

4 persones o més

2,50 x Salari Mínim Interprofessional

I que compleixin les següents condicions:

  •  Que l’habitatge que ocupi la unitat familiar, ho sigui en concepte de residència habitual i permanent, no com a segona residència.

En cas de ser perceptor de l’Ingrés Mínim Vital es comptarà amb una reducció del 80% de la taxa. La capacitat econòmica de la persona beneficiària i dels membres de la unitat familiar es

determinarà en atenció a la seva renda.

S’entendrà per unitat familiar, el conjunt de persones que conviuen en el domicili d’acord amb les dades del padró d’habitants.

Per tal de gaudir d’aquesta reducció, les persones interessades hauran d’acreditar la seva situació referida a la data de presentació de la sol·licitud, declarar que compleixen els requisits i juntament amb la sol·licitud s’haurà d’aportar la documentació justificativa següent:

1) Còpia de les declaracions de l'IRPF presentades a l'administració d'hisenda més recent (en funció de la data de la sol·licitud) o de l'exercici anterior, en la que hi figurin totes les persones que formen la unitat familiar resident en el domicili pel qual se sol·licita la reducció.

En cas que tots o algun membre de la unitat familiar no tingui obligació de presentar aquesta declaració, caldrà aportar certificació acreditativa d'aquest extrem expedida per l'Agència Tributària i

certificat sobre rendiments de treball emès per l'empresa ocupadora o administració corresponent, si s'escau.

2) Certificat de la Seguretat Social sobre la quantia de la pensió anual dels membres de la unitat familiar. En el cas de no ser perceptor de cap pensió, subsidi o ajuda, caldrà aportar certificació acreditativa d'aquest extrem expedida per la Seguretat Social, si s'escau.

3) Volant d'empadronament col·lectiu, si s'escau. B) Reduccions per ús freqüent de la deixalleria

Tindran una reducció de la tarifa fins al 10%, aquells contribuents que acreditin una determinada utilització de la deixalleria, segons el següent quadre:

Freqüència d’ús de la deixalleria

Percentatge de reducció de la taxa

De 4 fins a 8 vegades/any

4%

Més de 9 vegades/any

10 %

Per la seva gestió cal aplicar les següents disposicions:

  1. Es crearà un carnet familiar d’usuari, de caràcter voluntari, on es registraran la data de dipòsits a la deixalleria.

  2. El carnet d’usuari de la deixalleria ha d’acreditar el nom del titular que és subjecte passiu de

    taxa.

  3. Llur presentació a la deixalleria pot fer-la qualsevol membre de la unitat familiar a la que

    pertany l’anterior titular.

  4. No es comptabilitzarà una entrada sense la presentació del corresponent carnet d’usuari. El

    responsable de la deixalleria apuntarà el número de carnet d’usuari en els corresponents

    fulls de seguiment d’entrades.

  5. No es tindran en compte les aportacions de residus que disposen de contenidors en la via

    pública (paper-cartró, envasos de vidre, envasos lleugers, rebuig i orgànica).

Per l’aplicació de la reducció de la tarifa s’ha d’estar a les següents prescripcions:

  1. L’aplicació de la reducció de la tarifa es produirà a l’exercici següent en funció del nombre d’entrades comptabilitzades a la deixalleria en base a l’informe realitzat per l’Àrea Tècnica de Medi Ambient del Consell Comarcal que comptabilitzarà la freqüència d’utilització de la deixalleria i comptabilitzarà el percentatge aplicar.

  2. Per calcular el percentatge de reducció de la taxa es comptabilitzaran un màxim de dues entrades al mes.

  3. No es reduirà una taxa si no s’ha liquidat la mateixa durant l’exercici anterior.

  4. La bonificació s’aplicarà automàticament sense que calgui presentar cap sol·licitud.

2. Requisits reduccions de la taxa

a) El sol·licitant ha de ser subjecte passiu de la taxa, o acreditar que suporta el seu pagament.
b) Els interessats podran sol·licitar la reducció en el moment que compleixin les condicions fixades.

Caldrà fer la sol·licitud cada any, no es renovarà automàticament.
c) Per gaudir de les diferents reduccions caldrà adreçar la corresponent sol·licitud de l’1 de desembre de l’any anterior al 31 de gener de cada any en curs, acompanyada de la documentació que acrediti el compliment dels requisits.

d) La suma de les reduccions ha aplicar no podrà superar el 50%. Excepte en cas de ser perceptor de l’ingrés mínim vital, on tindrà dret a una reducció del 80%.

Article 7.- Meritació i període impositiu

1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la realització del servei, que hom entendrà iniciat, atesa la seva naturalesa de recepció obligatòria, quan el servei municipal de gestió de residus domèstics en els carrers o llocs on figurin els habitatges utilitzats pels contribuents o els locals o solars subjectes a la taxa aquí regulada estigui establert i en funcionament.

2. Una vegada s'hagi establert i funcioni el servei esmentat, les quotes es meritaran l’1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l’any natural, excepte en els supòsits d’inici o cessament en la recepció del servei; en aquest cas el període impositiu s’ajustarà a aquesta circumstància.

Article 8.- Règim de declaració i ingrés

1. S’elaborarà i aprovarà un padró, el termini d’exposició pública del qual serà de 20 dies hàbils, comptats a partir de l’endemà de la publicació de dit anunci.

Contra l’exposició pública del padró i de les liquidacions incloses en aquest es podrà interposar recurs de reposició davant l’òrgan que les hagi aprovat, previ al contenciós administratiu, en el termini d’un mes a comptar des del dia següent al de finalització del període d’exposició pública dels corresponents padrons.

2. Dintre dels trenta dies hàbils següents a la data en què s’acrediti per primera vegada la taxa, els

subjectes passius formalitzaran la seva inscripció en matrícula i presentaran, a aquest efecte, la declaració d’alta corresponent i ingressaran, simultàniament, la quota que els correspongui, segons el que estableix l’article 5.

3. Quan es conegui, d'ofici o per comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades que figuren a la matrícula, s'hi efectuaran les modificacions corresponents, que tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data en què s’hagi produït la variació.

4. L’exigibilitat de les quotes es produirà anualment, en el període que aprovi i anunciï l’Ajuntament, el qual no serà inferior a dos mesos.

II. Taxa pel servei, de recepció voluntària, de recollida, transport i tractament dels residus comercials

Article 9.- Fet imposable

1. Són serveis municipals complementaris, susceptibles de ser prestats pel sector privat – autoritzat per a la prestació del servei, en els termes previstos a la normativa vigent en matèria de residus–, la recollida, transport i tractament dels residus comercials.

2. Constitueix el fet imposable de la taxa pel servei de gestió de residus comercials, la prestació dels serveis de recollida, transport i tractament de residus comercials no perillosos, així com de la resta d’actuacions que engloben el concepte de gestió de residus segons l’article 2 de la Llei 7/2022.

3. A aquests efectes, tenen la consideració de residus comercials els generats per l’activitat pròpia del comerç, al detall i a l’engròs, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i els mercats, així com de la resta del sector serveis.

Article 10.- Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents d’aquesta taxa les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària que:

a) Sol·licitin la prestació del servei.

b) Resultin especialment beneficiades o afectades per la prestació del servei.

2. A aquests efectes, els titulars d’activitats que generin residus comercials que desitgin utilitzar un sistema de gestió dels residus diferent de l’establert per l’Ajuntament, estan obligats a acreditar que tenen contractat amb un gestor autoritzat la gestió dels residus que produeixi l’activitat corresponent. Aquesta acreditació s’haurà d’efectuar, en el termini d’un mes, comptador des de l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança, si ja s’estava portant a terme l’activitat, o des de l’inici de l’activitat generadora del residu, si aquest ha tingut lloc amb posterioritat a dita entrada en vigor.

Per a exercicis successius, aquesta acreditació s’haurà d’efectuar abans de l’1 de febrer de cada any.

3. En cas que no s’acrediti en el termini indicat, l’Ajuntament considerarà que el titular de l’activitat generadora d’aquests residus comercials s’acull al sistema de recollida, transport i tractament que té establert la corporació i per tant, tindrà aquest la condició de subjecte passiu de la taxa aquí regulada.

4. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels locals on s’ubiqui l’activitat generadora dels residus, el qual podrà repercutir, si s'escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei, tal com disposa l’article 23.2 del TRLRHL.

Article 11.- Responsables i successors

1. Són responsables tributaris les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei general tributària.

2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de l’interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.

3. Les obligacions tributàries pendents s’exigiran als successors de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària.

Article 12.- Quota tributària.

1. La quota tributària consistirà en una quantitat fixa, que s'exigirà per unitat d'immoble, en funció de la seva naturalesa i destí d'acord amb les tarifes següents:

Captura de Pantalla 2024-12-19 a las 14.19.57.png

S’entén per local comercial inactiu o sense activitat aquell en què ja no es duu a terme l’activitat comercial.

S’entén per local comercial el que es destina al desenvolupament d'activitats comercials o de prestació de serveis. Quan diferents finques registrals i/o cadastrals s’uneixin físicament per destinar-les a un únic local comercial o destí, tributaran com un sol local comercial.

Quan una sola finca registral i/o cadastral estigui dividida físicament en diverses unitats, es tributarà independentment per cada local comercial diferenciat.

En el supòsit que l’activitat es desenvolupi en un habitatge, sense separació, s’exigirà només la tarifa corresponent a la gestió de residus comercials.

Article 13.- Reduccions

No se n’aprova cap.

Article 14.- Meritació i període impositiu.

1. La taxa per la prestació del servei de recollida, transport i tractament de residus

comercials es merita en el moment de sol·licitar-se o prestar-se el servei.

2. Quan la duració temporal del servei s’estengui a diversos exercicis, la meritació de la taxa tindrà lloc l’1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l’any natural, excepte en els supòsits d’inici o cessament en la prestació del servei; en aquest cas el període impositiu s’ajustarà a aquesta circumstància.

Article 15.- Règim de declaració i ingrés

1. S’elaborarà i aprovarà un padró, el termini d’exposició pública del qual serà de 20 dies hàbils, comptats a partir de l’endemà de la publicació de dit anunci.

Contra l’exposició pública del padró i de les liquidacions incloses en aquest es podrà interposar recurs de reposició davant l’òrgan que les hagi aprovat, previ al contenciós administratiu, en el termini d’un mes a comptar des del dia següent al de finalització del període d’exposició pública dels corresponents padrons.

2. Els subjectes passius de la taxa pel servei de recepció voluntària, de recollida, tractament i eliminació de residus comercials vindrà obligat a practicar l’autoliquidació de la quota corresponent al primer període impositiu, en el moment de formular la sol·licitud del servei i, per exercicis següents, mentre no hagi comunicat la seva voluntat de no recepció del servei, serà liquidada per l’ajuntament i el cobrament de les quotes s’efectuarà en el període que aquest determini.

3. Els titulars d’activitats als quals fa referència l’article 10.2 de la present Ordenança que

figuressin a 31 de desembre de cada any com a subjectes passius de la taxa per recollida, transport i tractament de residus i no acreditin la contractació del servei de gestió del residu amb un gestor autoritzat, romandran integrats al padró fiscal que, per a la gestió de la taxa establerta en la present Ordenança, aprovi l’Ajuntament.

4. L’exigibilitat de les quotes es produirà anualment, en el període que aprovi i anunciï l’Ajuntament, el qual no serà inferior a dos mesos.

Article 16-. Infraccions i sancions.

Pel que respecta a les infraccions i sancions tributàries que, en relació a les taxes regulades en aquesta Ordenança, resultin procedents, s’aplicarà el que disposa la Llei general tributària.

Article 17.- Gestió per delegació

1. Si la gestió i/o la recaptació de les taxes regulades en aquesta Ordenança han estat delegades total o parcialment en la Diputació de Lleida, les normes contingudes als articles anteriors seran aplicables a les actuacions que ha de fer l'Administració delegada.

2. L'Organisme de Gestió Tributària establirà els circuits administratius més adients per aconseguir la col·laboració de les organitzacions representatives dels subjectes passius amb

el fi de simplificar el compliment de les obligacions formals i materials derivades d’aquelles, o els procediments de liquidació i recaptació.

3. Totes les actuacions de gestió i/o recaptació que dugui a terme l'Organisme de Gestió Tributària s'ajustaran al que preveu la normativa vigent i la seva Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació, aplicable als processos de gestió dels ingressos locals, la titularitat dels quals correspon als municipis i altres ens públics de la província de Lleida que delegaren les seves facultats en la Diputació.

4. No obstant l’anterior, en els casos en que la gestió hagi estat delegada en la Diputació de Lleida, l’Ajuntament es reserva la facultat de realitzar per si mateix i sense necessitat d’avocar de forma expressa la competència, les facultats d’aprovar determinades actuacions singulars de recaptació, concedir beneficis fiscals, realitzar liquidacions per determinar els deutes tributaris o aprovar l’anul·lació, total o parcial, de les liquidacions respecte de la taxa aquí regulada, quan circumstàncies organitzatives, tècniques o de distribució competencial dels serveis municipals ho facin convenient.

Disposició Addicional. Modificació dels preceptes de l’ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors

Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts, en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.

Disposició final.

La present Ordenança fiscal, aprovada provisionalment pel Ple de la Corporació en sessió celebrada el dia 28 d’octubre de 2024 i que ha quedat definitivament aprovada en data 12

de desembre de 2024 entrarà en vigor al dia següent al de publicació en el Butlletí Oficial de

la Província i regirà fins la seva modificació o derogació expressa.

PUBLICAT AL BOP Nº138 DEL 16/11/1989

- Modificació de l'article 6 (Quota Tributària), publicat al BOP nº29 del 12/02/2020.
- Modificació de l'ordenança, publicada al BOP nº 243 del 18/12/2024