23° / 11° Núvols alts

ORDENANÇA FISCAL NÚM. 8 TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS DE MANTENIMENT, SEPULTURES I SERVEIS FUNERARIS DEL CEMENTIRI MUNICIPAL D'ARTESA DE SEGRE

Preàmbul


El servei municipal de cementiris i les activitats funeràries són competències pròpies dels
municipis, segons el que estableix l’article 25.2 k de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora
de les bases del règim local, i s’han d’exercir, en tot cas, segons el que disposen la
legislació estatal i la de les comunitats autònomes. Així mateix, l’article 26.1 a de la norma
esmentada preveu que aquest servei s’ha de prestar obligatòriament en tots els municipis
amb independència de la seva població. Per tant, l’Ajuntament d’Artesa de Segre ha de
proporcionar aquest servei.


D’altra banda, l’article 42.3 de la Llei 14/1986, de 25 d’abril, general de sanitat, estableix que
els ajuntaments tenen responsabilitats sobre el control sanitari dels cementiris i la policia
sanitària mortuòria en relació amb el compliment obligat de les normes i els plans sanitaris.
L’exercici d’aquestes competències s’ha de realitzar d’acord amb el Decret 297/1997, de 25
de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de policia sanitària mortuòria a Catalunya, que
a l’article 38 estableix que tots els municipis, independentment o associadament, han de
prestar el servei de cementiri, segons els requisits que estableix aquest mateix instrument
normatiu.


L’Ajuntament disposa dins del seu terme municipal d’un cementiri amb els requisits que
determina el Reglament de policia sanitària mortuòria i a l’empara de la legislació vigent.
Amb l’objectiu d’adaptar el servei a la normativa vigent, d’assolir un nivell de gestió més
eficaç i transparent, de finançar les prestacions incloses en el servei de cementiri i de dotar
de seguretat jurídica les actuacions de les parts interessades, es regula la gestió econòmica
del servei de cementiri per una raó d’interès general, mitjançant l’establiment de preceptes
que han de garantir la racionalització de la gestió de recursos públics.


Davant la manca de possibles solucions alternatives no reguladores, s’ha acordat aprovar
aquesta norma, que conté les previsions imprescindibles, amb les obligacions mínimes per
als destinataris, i disposicions coherents amb la resta de l’ordenament jurídic, a fi de generar
un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa, que faciliti el coneixement i
la comprensió dels usuraris del servei i de la ciutadania en general de les obligacions
tributàries relatives al servei de cementiri.


D’acord amb això, atès que es tracta d’una competència obligatòria dels municipis, és
necessària una regulació en la matèria perquè la gestió del servei de cementiri sigui
racional, eficaç i efectiva, i asseguri l’ús sostenible dels seus serveis, espais i usos per part
dels ciutadans. Aquesta Ordenança ve a suplir l’absència de regulació d’aquest servei, que
s’ha prestat de conformitat amb el que estableix la legislació vigent.

Article 1. Naturalesa, objecte i aplicació


En ús de les facultats concedides pels articles 105 i 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril,
reguladora de les bases del règim local i d'acord amb el que preveuen els articles 2, 15.2 i
20 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei
reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per serveis de
manteniment, sepultures i serveis funeraris en cementiris locals, que es regirà per aquesta
Ordenança fiscal.


Article 2. Fet imposable


El fet imposable de la taxa el constitueixen la prestació de serveis públics en el cementiri
municipal, especificats en les tarifes que conté l’article 6 d’aquesta Ordenança.


Article 3. Subjectes passius


1. Són subjectes passius de la taxa, en concepte de contribuents, les persones físiques i
jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de
desembre, general tributària, que adquireixen drets funeraris, les que sol·licitin serveis de
cementiri que constitueixen el fet imposable de la taxa o que en resultin beneficiades o
afectades i, si s’escau, els titulars de l’autorització concedida.


2. Els obligats tributaris que no resideixin a Espanya poden designar un representant amb
domicili en territori espanyol. Aquesta designació ha de comunicar-se a l’Ajuntament abans
de la primera meritació de la taxa posterior a l’alta en el registre de contribuents.


Article 4. Responsables i Successors


1. Són responsables tributaris les persones físiques i jurídiques que determinen la Llei
general tributària


Excepte precepte legal exprés en contrari, la responsabilitat serà sempre subsidiària.
2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de l’interessat, es dicti acte
administratiu, en els termes previstos a la Llei General Tributària.


3. Les obligacions tributàries pendents s’exigiran als successors de les persones físiques,
jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei General Tributària i a
l’Ordenança General.


Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones
físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre,
General Tributària.


En relació amb la responsabilitat solidària i subsidiària del deute tributari, s'estarà a allò que
s'ha fixat en els articles 42 i 43, respectivament, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre,
General Tributària.


Article 5. Beneficis fiscals


1. No s’aplicaran exempcions, bonificacions ni reduccions en la determinació del deute
tributari que els subjectes passius hagin de satisfer en relació amb aquesta taxa, en
conformitat amb el que estableixen els articles 14 i 16 de la Llei General Tributària i les
disposicions específiques de la present ordenança.


2. Malgrat el disposat en l'apartat anterior, l'article 6.2 de la present ordenança establirà
tarifes reduïdes aplicables a aquells subjectes passius que acreditin de manera fefaent una
escassa capacitat econòmica, mitjançant els documents i procediments establerts per
l'Ajuntament. La concessió d'aquesta reducció estarà subjecta a l'aprovació prèvia per part
de l'autoritat competent, qui avaluarà les circumstàncies individuals de cada sol·licitant en
conformitat amb la normativa aplicable en matèria de beneficis fiscals.


Article 6. Quota tributària


Les quotes tributàries es determinen, segons la naturalesa dels serveis a realitzar, d’acord
amb les tarifes següents:

EPÍGRAF PRIMER. ASSIGNACIÓ DE SEPULTURES I COLUMBARIS

Edificis antics Cementiri Vell

De 1a filera............................................ 485,13 €
De 2a i 3a filera...................................... 582,30 €


Resta cementiri fins 2024

De 1a filera............................................. 703,49 €
De 2a i 3a filera....................................... 844,60 €
De Columbaris......................................... 360,00 €

Nous nínxols any 2024

De 1a filera............................................. 1.004,34 €
De 2a i 3a filera....................................... 1.205,69 €

EPÍGRAF SEGON. SERVEIS FUNERARIS I TRASLLAT DE RESTES

Dret de sepultura en nínxols, panteons i tombes.................... 26,60 €
Dret per dipòsit de restes incinerades en nínxols,
columbaris i panteons ....................................................... 26,60 €
Permís de trasllat de restes................................................. 26,60 €
Traspàs de nínxols i panteons per successió
hereditària ....................................................................... 22,20 €
Canvis de titularitat............................................................ 22,20 €
Expedició de títol funerari i duplicats..................................... 4,00 €
Utilització de la sala de vetlles............................................. 110,00 €

EPÍGRAF TERCER. CÀNON ANUAL PER MANTENIMENT, CONSERVACIÓ I NETEJA

Columbaris................................................................................... 9,00 €
Nínxols, sepultures i panteons fins 2 m2 de superfície........................ 18,00 €
De més de 2 m2 de superfície......................................................... 29,10 €

Article 7. Meritació i període impositiu


1. La tarifa corresponent als epígrafs primer i segon del article 6 d’aquesta ordenança, es
merita en el moment en què s’inicia la prestació del servei. No obstant això, s’exigirà un
dipòsit previ a la formalització de la sol·licitud d’aquest servei, el qual es considerarà a
compte del deute tributari final.


2. En el supòsit contemplat en l'epígraf tercer del article 6 d'aquesta ordenança, la meritació
de la taxa es produirà l’1 de gener de cada any i el període impositiu comprèn l’any natural.


3. La quota anual establerta per la present ordenança serà irreduïble. No s’admetrà cap
reducció o modificació del seu import, excepte en els supòsits expressament previstos en
aquesta ordenança.


Article 8. Règim de declaració i d’ingrés


1. En els supòsits contemplats en l'epígraf primer del article 6 d’aquesta ordenança, la taxa
serà exigible en règim d'autoliquidació.

Quan es sol·liciti la prestació del servei, es presentarà degudament complimentat l’imprès
d’autoliquidació de la taxa, i s’ingressarà el seu import.


Alternativament, els subjectes passius podran presentar davant del Servei Municipal
competent una declaració en què s'indiquin els elements necessaris per a la determinació
del deute tributari. Aquesta declaració tindrà per objecte que el funcionari municipal
responsable presti l’assistència necessària per a la correcta realització de l'autoliquidació,
d'acord amb els procediments establerts a la Llei General Tributària i la Llei 39/1988, de 28
de desembre, reguladora de les Hisendes Locals.


2. En relació amb la taxa de conservació, manteniment i neteja anual dels nínxols establerta
en l'epígraf tercer de l'article 6 de la present ordenança, que té caràcter de venciment
periòdic, la liquidació es realitzarà segons el període que l'Ajuntament aprovi i publiqui, el
qual no serà inferior a dos mesos.


Cada servei serà objecte de liquidació individual i autònoma per part dels subjectes passius,
i la liquidació es notificarà a aquests amb la finalitat que procedeixin a efectuar l’ingrés
directament a la tresoreria municipal en la forma i els terminis establerts.


No obstant això, la no recepció del document de pagament esmentat no eximeix els
subjectes passius de l'obligació de satisfer la taxa dins del període establert per l'Ajuntament
en el seu calendari fiscal.


Article 9. Notificacions de les taxes


La notificació del deute tributari, o la confirmació de l’autoliquidació, en els supòsits de
serveis singulars es realitzarà a l’interessat, en el moment en què es presenta
l’autoliquidació, amb caràcter previ a la prestació del servei.


Malgrat el previst a l’apartat anterior, si una vegada verificada la autoliquidació resultés
incorrecta, la determinació del deute es practicarà liquidació complementària.


2. En supòsits de taxa per manteniment, conservació i neteja dels nínxols que té caràcter
periòdic, es notificarà personalment al sol·licitant l’alta en el registre de contribuents. La taxa
d’exercicis successius es notificarà col·lectivament, mitjançant l’exposició pública del padró.


3. Els períodes de cobrament s’anunciaran mitjançant publicació en el Butlletí Oficial de la
Província de Lleida.


Article 10. Infraccions i sancions


En tot allò relatiu a la qualificació d’infraccions tributàries i a les sancions que els
corresponguin en cada cas, cal ajustar-se al que disposa a la Llei 58/2003, de 17 de
desembre, general tributària.


Disposició derogatòria


Queda derogada l’Ordenança fiscal núm. 8 reguladora de la taxa reguladora per la prestació
del serveis de manteniment, sepultures i serveis funeraris del cementiri Municipal, aprovada
definitivament pel Ple de l’Ajuntament d’Artesa de Segre en data 24 de desembre de 2019 i
publicada en el Butlletí Oficial de la Província de Lleida núm. 247.
Disposició final primera.


En tot allò no prevegi específicament la present ordenança, s’estarà al que es disposa en el
text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret legislatiu
2/2004, de 5 de març, en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local,
en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en la Llei 8/1989, de 13 d’abril, de
taxes i preus públics, així com en l'Ordenança Fiscal General aprovada per aquest
Ajuntament.


Disposició final segona.


Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin
aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es
facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts, en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i
reglamentaris de què porten causa.


Disposició final tercera.


Aquesta ordenança ha estat modificada per acord de ple de data 5 de maig de 2025, ha
estat publicada inicialment al BOP de Lleida número 2025-87 de data 8 de maig de 2025 ,
quedant definitivament aprovada, i es mantindrà vigent fins la seva modificació o derogació
expressa»


Contra el present Acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les
Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà
interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del
Tribunal Superior de Justícia de Lleida, en el termini de dos mesos a comptar des de
l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei
29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

PUBLICAT AL BOP Nº129 DEL 09/07/2025