ORDENANÇA FISCAL NÚMERO 44 REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI PEL SERVEI DE SUBMINISTRAMENT D’AIGUA POTABLE DEL MUNICIPI D'ARTESA DE SEGRE
Preàmbul
L’Ajuntament d`Artesa de Segre té atribuïda com a competència pròpia i servei obligatori en virtut dels articles 25.2 c) i 26.1 a) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i l’article 66.3 l) del Decret Administració Local legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, que aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, el subministrament d’aigua potable. Es tracta d’un servei de caràcter essencial reservat a favor de les entitats locals, corresponent al Ple la determinació de la modalitat de gestió més eficient i sostenible (article 86 LBRL). Actualment el servei es presta en règim de gestió indirecta, d’acord amb el contracte de concessió signat el 29 de setembre de 2008 amb l’empresa Sorea (actualment Agbar) i l’Ajuntament ha aprovat de forma definitiva continuar amb la mateixa modalitat de prestació, d’acord amb l’expedient d’establiment del servei públic aprovat inicialment en sessió ordinària de 2 de maig de 2023 (aprovat definitivament en no presentar-se al·legacions).
Amb l’entrada en vigor de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i d’acord amb les seves disposicions finals, novena onzena i dotzena s’introdueixen determinades modificacions a determinades normes tributàries afegint un nou punt c) a l’article 2 de la Llei 8/1989, de 13 d’abril, del règim jurídic de taxes i preus públics (disposició final novena), donant nova redacció a la disposició addicional primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (disposició final onzena) i afegir un nou apartat a l’article 20 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei d’Hisendes locals (disposició final dotzena).
Pel que fa a l’àmbit local, tal i com es diu al nou paràgraf 6 de l’article 20 del Text Refós de la Llei d’hisendes locals, les contraprestacions econòmiques establertes coactivament i pagades pels ciutadans per a la prestació del servei de distribució d’aigua, que es prestin de forma directa mitjançant persona privada o mitjançant gestió indirecta tenen la condició de Prestacions Patrimonials de Caràcter Públic no tributari (tarifes) i s’hauran d’establir mitjançant Ordenança. Les ordenances reguladores d’aquestes tarifes a percebre pels serveis afectats hauran de ser informades per les Administracions Públiques que tinguin reconegudes facultats d’intervenció.
La disposició final 12a de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic afegeix un apartat 6 a l'article 20 del TRLRHL:
“Las contraprestaciones económicas establecidas coactivamente que se perciban por la prestación de los servicios públicos a que se refiere el apartado 4 de este artículo, realizada de forma directa mediante personificación privada o mediante gestión indirecta, tendrán la condición de prestaciones patrimoniales de carácter público no tributario conforme a lo previsto en el artículo 31.3 de la Constitución.
En concreto, tendrán tal consideración aquellas exigidas por la explotación de obras o la prestación de servicios, en régimen de concesión, sociedades de economía mixta, entidades públicas empresariales, sociedades de capital íntegramente público y demás fórmulas de Derecho privado.
Sin perjuicio de lo establecido en el artículo 103 de la Ley de Contratos del Sector Público, las contraprestaciones económicas a que se refiere este apartado se regularán mediante ordenanza. Durante el procedimiento de aprobación de dicha ordenanza las entidades locales solicitarán informe preceptivo de aquellas Administraciones Públicas a las que el ordenamiento jurídico les atribuyera alguna facultad de intervención sobre las mismas".
D'acord amb aquest article, la naturalesa jurídica del servei de subministrament i distribució d’aigua potable, atès que no es presta directament pel propi Ajuntament, és de contraprestació no tributària i s'ha de procedir a l'aprovació de la present Ordenança no fiscal.
En ús de les competències locals reconegudes per l'article 105 de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les bases del règim local, i de conformitat amb el que es disposa en l'article 20.6 del TRLRHL, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, l’Ajuntament d`Artesa de Segre considera necessari i oportú establir una prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per atendre el servei de subministrament i distribució d’aigua potable, que es recollirà en aquesta Ordenança de caràcter no fiscal, d'acord amb l'article 49 de la LBRL.
Així mateix, de conformitat amb l’article 16 del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures fiscals i de promoció urgents i liberalització de l’activitat econòmica, l’autorització del preu del subministrament d’aigua a l’habitatge passen a ser competència de les comissions autonòmiques de preus. A Catalunya, però, la competència sobre l’autorització de determinats preus, entre ells el de l’aigua, ja va ser transferida per Reial Decret 1386/1978 de 23 de juny de traspàs de competències de l’administració de l’estat a la Generalitat en matèria de comerç.
La Generalitat té regulat el règim procedimental de preus autoritzats i comunicats en el Decret 149/1988 de 28 d’abril i en el seu títol I es refereix a la implantació i modificació de tarifes dels serveis de competència local, subjectes al règim d’autorització prèvia establint com a òrgan competent a la Comissió de Preus de Catalunya.
CAPÍTOL PRIMER. Disposicions generals
Article 1. Naturalesa i fonament
A partir de les facultats atorgades pels articles 31.3 i 142 de la Constitució i 105.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora del règim local, i d’acord amb els apartats 4 i 6 de l’article 20 text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, d’acord amb el que estableix el nou paràgraf 6 del disposició final dotzena de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, l’Ajuntament estableix la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari, que es denominaran genèricament com a “tarifes”, pel Servei d’Abastament d’Aigua Potable prestat en règim de concessió administrativa al municipi de Artesa de Segre, i que es regirà per aquesta Ordenança.
Article 2. Objecte i àmbit d’aplicació
L’objecte d’aquesta Ordenança consisteix en la regulació de les tarifes del servei públic de subministrament i distribució d’aigua potable, així com activitats i prestacions vinculades. La present ordenança, així com les tarifes i drets econòmics que es derivin de la present regulació, seran aplicables al municipi de Artesa de Segre. Pel que fa als aspectes tècnics dels serveis objecte d'aquesta Ordenança, els serà d'aplicació allò que estableixi el Reglament municipal regulador del servei i que estigui vigent en cada moment.
Article 3. Tarifes i serveis prestats
Les tarifes que es regulen en aquesta ordenança són la contraprestació econòmica per la prestació del servei de subministrament d'aigua potable, o bé per la prestació, el gaudiment o la realització d'algun dels fets regulats en l'Annex de tarifes que s'incorpora a la present Ordenança. Les tarifes regulades en aquesta Ordenança tenen naturalesa de prestació patrimonial de caràcter públic no tributari, d'acord al que disposa l'article 20.6 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLHL), constituint un ingrés propi del gestor d’aquests serveis, en aplicació de la Disposició Addicional Primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
Les quotes a satisfer es determinaran mitjançant l’aplicació de les tarifes establertes a l’Annex d’aquesta Ordenança.
Sobre la quota final, resultant de l’aplicació de les tarifes, s’aplicarà el tipus de gravamen de l’Impost sobre el Valor Afegit (IVA) vigent que li sigui d’aplicació.
Article 4. Persones obligades a pagar la prestació
Estan obligats a pagar la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari regulada en aquesta Ordenança, en concepte d’abonats/clients, les persones físiques o jurídiques usuaris del servei de subministrament d’aigua prestat per l’empresa concessionària del servei i, en particular, qui sigui titular d’un contracte de subministrament d’aigua potable, o per sol·licitud de connexió a la xarxa pública així com per aquelles altres figures a que es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària. Igualment, estan obligats al pagament els peticionaris de les escomeses, contractes i altres prestacions regulades a l’Annex de tarifes.
Article 5. Naixement de l’obligació
L'obligació de satisfer la contraprestació neix en el moment en què s'inicia la prestació o gaudiment dels serveis objecte d'aquesta Ordenança, es disposi o no de contracte de subministrament. En el cas de prestacions periòdiques, la meritació es produirà el primer dia del període establert en cada cas.
CAPÍTOL SEGON. Facturació i pagament dels serveis
Article 6. Determinació del consum i lectures
1. El consum d'aigua es determina preferentment pel sistema d'estimació directa mitjançant comptadors homologats o altres mecanismes de control que s’hagin establert.
El sistema de presa i lectura de dades a establir ha de ser permanent i periòdic, de forma que, per cada abonat els cicles de lectura mantinguin, en el possible, el mateix número de dies.
D’acord amb l’anterior i amb l’article 11, la freqüència en la lectura serà trimestral. No obstant, quan la conveniència del servei, per circumstàncies especials conegudes o sobrevingudes, així ho aconselli, prèvia notificació al subjecte passiu, podrà modificarse la periodicitat de la liquidació que, en cap cas, podrà ser inferior a un mes ni superior a tres mesos.
2. La presa de lectures, o en el seu cas la seva comunicació per part de l’usuari o l’estimació dels consums serà realitzada d’acord amb el Reglament Municipal del Servei d’Abastament d’Aigua Potable.
Article 7. Període impositiu
El període impositiu es correspondrà amb cada un dels períodes de facturació, que serà de 3 mesos
El termini de pagament serà d’un mes des de l’expedició de la factura.
Article 8. Quotes de la prestació del servei
La quota a satisfer per part dels usuaris per la prestació del servei d’abastament es determinarà aplicant les tarifes corresponents; constituïdes pels següents elements o conceptes tarifaris:
- Quota fixa de servei: és la quantitat fixa que han d’abonar periòdicament els usuaris per la disponibilitat, independentment que facin ús o no del servei.
L’import d’aquesta quota es determina en funció de l’ús.
- Quota variable de consum: és la quantitat que han d’abonar periòdicament els usuaris en funció del consum d’aigua realitzat. Aquesta quota variable és progressiva, té una estructura de blocs, amb diferents preus segons el tram de consum de manera que la quota aplicada és més elevada en els trams de consum més alts.
- Quota de conservació d’escomeses i comptadors: és la quantitat fixa que han d’abonar periòdicament els usuaris per al servei de manteniment i conservació de comptadors.
Les quotes no periòdiques són les quantitats fixes que s’han d’abonar en funció dels serveis rebuts, com són els drets de connexió i altres tràmits administratius (preus no tarifaris).
Les quotes de la prestació regulades en aquesta Ordenança s’ajustaran als imports detallats en l’Annex.
Article 9. Bonificacions
La tarifa social s’aplicarà als abonats que gaudeixin del cànon social de l’ACA aplicant una quota de servei específica rebaixada i un tipus reduït del 50% al primer tram de consum, mantenint els restants trams els preus establerts per al consum general.
Article 10. Quota de fuites
En el cas que s’hagi produït una fuita per un fet fortuït, de difícil detecció, no atribuïble a negligència de l’abonat del servei, i sempre i quan aquest acrediti que ha solucionat la incidència; l’Entitat Gestora aplicarà en la factura corresponent les mesures reductes pertinents que s’estableixen al Reglament Municipal del Servei d’Abastament d’Aigua Potable.
Tal com s’estableix al Reglament Municipal del Servei d’Abastament d’Aigua, aquesta mesura reductora de caràcter excepcional no es podrà aplicar a un mateix receptor del servei més d’un cop en un període de dos anys.
Article 11. Forma de pagament
1. La gestió i recaptació de les quotes la durà a terme l’entitat prestadora del servei. Les relacions entre l’obligat al pagament i l’entitat prestadora del servei es troben regulades en el Reglament municipal del Servei d’Abastament d’Aigua Potable que es trobi en vigor.
El pagament de les liquidacions per subministrament de caràcter periòdic s’efectuaran preferentment pel sistema de domiciliació bancària o, en el seu defecte, per qualsevol altre mitjà que es posi a l’abast de l’abonat.
La liquidació serà trimestral, mentre que per als grans consumidors serà de caràcter mensual. La factura s’emetrà un cop feta cada lectura en la periodicitat que correspongui. Per a les boques contra incendis, la liquidació serà trimestral.
En cas de devolució de rebuts per les entitats bancàries, per causes imputables a l’abonat, seran per compte del mateix la totalitat de les despeses bancàries que es produeixin per aquesta devolució.
2. Quan les prestacions no s’hagin satisfet en el termini que li correspongui d’acord amb el procediment que tingui establert per l’entitat gestora del servei, el cobrament es durà a terme seguint els procediments que corresponen a les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari.
Article 12. Suspensió de la prestació del servei
El servei només podrà ser suspès per les causes que preveu el Reglament del servei, i no eximeix del pagament de les prestacions rebudes fins a suspensió, ni dels costos de reobertura.
Article 13. Aprovació i modificació de les tarifes
1. L’aprovació i modificació de les tarifes correspondrà al ple de la corporació municipal, i es revisaran, si escau, en els termes del contracte vigent amb el concessionari dels serveis públics d’abastament d’aigua potable del municipi, mitjançant la tramitació corresponent d’acord amb la normativa aplicable, tot i que s’ha de tenir present la resolució de la Comissió de Preus de Catalunya, de 3 d’abril de 2019, dictada com a conseqüència de l’entrada en vigor de la nova LCSP, que en el seu apartat cinquè fixa el següent:
“Cinquè - La CPC considera ajustat a dret que l’ordenança estableixi una regulació marc que faci possible la revisió futura de les tarifes sense necessitat d’haver de recórrer al procediment de modificació de l’ordenança. Aquesta regulació marc ha d’establir les bases per a l’actualització de les tarifes i ha d’habilitar l’òrgan que s’estimi competent de l’ens local per a dur a terme la revisió tarifària. En aquest cas, la CPC no haurà d’aprovar les revisions tarifàries que s’ajustin a la regulació marc establerta en l'ordenança.”
2. Les tarifes a aplicar a l'inici del nou contracte de concessió són les que s’aprovin amb aquesta ordenança i, si escau, s’aplicarà la revisió anual de les tarifes per aplicació de la fórmula polinòmica prevista en el Plec de Clàusules Administratives Particulars que regeix el contracte de concessió, ja que es donen les circumstàncies establertes a l’article 9 del Reial Decret 55/2017, de 3 de febrer, pel que es desenvolupa la Llei 9/2015, de 30 de març, de desindexació de l’economia espanyola.
3. El Concessionari haurà de presentar un Estudi Justificatiu de la sol·licitud de revisió tarifària del servei d’aigua potable a l’Ajuntament per a la seva aprovació, en els termes fixats en els plecs.
4. En el cas de prestacions periòdiques, la meritació es produirà el primer dia del període establert en cada cas.
Disposició transitòria
No caldrà la formalització de nou contracte ni nova sol·licitud de les bonificacions per part dels usuaris donats d’alta en el servei amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança, procedint l’entitat prestadora del servei a incorporar-los a la seva base de dades per tal d’emetre les factures i girar les liquidacions que procedeixin d’acord amb els consums efectuats.
Disposició derogatòria
A l’entrada en vigor d’aquesta ordenança queda derogada l’ordenança fiscal núm. 10, reguladora de la taxa pel subministrament municipal d’aigua potable de Artesa de Segre.
Disposició final
La present Ordenança entrarà en vigor en els termes establerts per l’article 70.2 de la Llei 71/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, un cop aprovada definitivament i al dia següent de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Lleida, i serà remesa a la Comissió de Preus de Catalunya, que d’acord de resolució corresponent a l’Exp A-121/24, de data 29 de juliol de 2024, va autoritzar la petició de noves tarifes del servei de subministrament d’aigua sol·licitades per Sociedad General de Aguas de Barcelona SA, enteses aquestes com una autorització de tarifes màximes.
ANNEX DE TARIFES DEL MUNICIPI DE ARTESA DE SEGRE
El preu per la prestació del Servei d’Abastament d’Aigua Potable estarà constituït pels següents elements o conceptes tarifaris:
Tarifes de abastament | |
Quota de servei (€/u/mes) | |
Ús general | 4,1090 € |
Us industrial | 29,7155 € |
Quota de servei- Tarifa social (€/u/mes) | |
Ús general-tarifa social | 2,0604 € |
Quota de servei segons consum(€/u/mes) | |
Fins a 125 m3/trim | 51,1177 € |
De 125 a 250 m3/trim | 30,6683 € |
Excés 250 m3/trim | 15,3401 € |
Quota de consum (€/m3) | |
Ús domèstic nucli urbà d’Artesa de Segre i Agregats | |
Fins a 18 m3/uc/trim | 0,4055 € |
De 18 a 36 m3/uc/trim | 1,1417 € |
Excés de 36m3/uc/trim | 1,4902 € |
Ús domèstic nucli urbà d’Artesa de Segre i Agregats- Tarifa social | |
Fins a 18 m3/uc/trim | 0,2028 € |
De 18 a 36 m3/uc/trim | 1,1417 € |
Excés de 36m3/uc/trim | 1,4902 € |
Ús domèstic Montmagastre, Sant Marc de Batlliu i la Vedrenya | |
Fins a 18 m3/uc/trim | 0,8501 € |
Excés de 18m3/uc/trim | 1,6313 € |
Ús domèstic Montmagastre, Sant Marc de Batlliu i la Vedrenya- Tarifa social | |
Fins a 18 m3/uc/trim | 0,4251 € |
Excés de 18m3/uc/trim | 1,6313 € |
Ús industrial | |
Polígon Industrial El Pla d’Artesa de Segre | 1,3562 € |
Ús ramader Nuclis Montmagastre i Montargull | |
Fins a 18 m3/uc/trimestre | 1,1315 € |
Excés de 18m3/uc/trimestre | 1,1315 € |
Ús ramader Resta de nuclis | |
Fins a 18 m3/uc/trimestre | 0,4764 € |
De 18 a 30 m3/uc/trimestre | 0,4764 € |
Excés de 30m3/uc/trimestre | 0,4764 € |
Conservació de comptadors (€/ab/m3) | |
Conservació d`escomeses i comptadors | 1,9652 € |
Tarifa Fuites (€/m3 ) | |
Tarifa Fuites | 0,4481 € |
ANNEX II DE PREUS NO TARIFATS DEL SERVEI D’AIGUA POTABLE
Preu no tarifaris del servei d'aigua potable
Comptador de 13 mm sobre bateria | 194,78 € |
Escomesa estàndard amb armari de paret PRFV i comptador DN 13 mm amb obra civil | 771,02 € |
Escomesa estàndard amb arqueta de vorera o armari de formigó, comptadors de 13 mm amb obra civil | 734,48 € |
Escomesa estàndard amb portella de paret PRFV i comptador DN 13 mm amb obra civil | 808,63 € |
Reobertura per impagament | 54,44 € |
Regularització de frau en subministrament | 165,36 € |
Reposició de comptador en cas de glaçades | 103,24 € |
Verificació de comptador | 63,13 € |